Odnawialne źródła energii, jak słońce, wiatr, woda, zielony wodór i biomasa, odpowiednio zaadaptowane przez nowoczesne technologie, mogą wytworzyć więcej energii niż potrzebuje świat. W przeciwieństwie do energii z paliw kopalnych, mają potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych, a ich zasób jest niewyczerpywalny. Ten potencjał Unilever stara się zaadaptować od dłuższego czasu. W 2015 roku firma była jednym z pierwszych członków globalnej inicjatywy energetycznej RE100, polegającej na zobowiązaniu się do pozyskiwania 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Unilever dąży, by do 2030 roku całość używanej energii elektrycznej i cieplnej pochodziła ze źródeł odnawialnych. Już teraz ten cel został osiągnięty w 86% dla energii elektrycznej oraz w 33% dla energii cieplnej. Działania te już mają pozytywne skutki dla działalności biznesowej: w sytuacji rosnących kosztów energii pozwoliło to obniżyć o 64% koszty operacyjne w porównaniu do 2015 roku.
Niemniej, osiągnięcie tego celu, gdy prowadzi się fabryki rozsiane w 245 lokalizacjach w ponad 70 krajach, nie przychodzi bez wyzwań – nie wszędzie energia odnawialna jest łatwo osiągalna, a nowe technologie jak pompy ciepła czy solary dostępne w budżecie skalowalnym dla biznesu. Dlatego Unilever nie tylko inwestuje w nowe technologie w swoich zakładach produkcyjnych, ale przede wszystkim podejmuje działania prowadzące do zniesienia barier rynkowych dla energii odnawialnej w ujęciu globalnym, takie jak:
- Zakupy od lokalnych dostawców OZE. Unilever pozyskuje energię odnawialną z rynków lokalnych na obszarach, na których prowadzi działalność, z takich źródeł jak farmy wiatrowe, które bezpośrednio zwiększają lokalną moc.
- Zwiększenie samodzielnego wytwarzania i magazynowania energii. Poprzez rozbudowę własnych instalacji fotowoltaicznych firma zabezpiecza sobie dostęp do odnawialnej energii elektrycznej. Dzieje się to już w 18 krajach, w tym w RPA oraz Indiach. Wiele z tych instalacji dostarcza już 10-30% mocy niezbędnej dla danego zakładu. Kolejnym krokiem są budowy magazynów energii, które umożliwią wykorzystywanie energii ze słońca także w nocy.
- Nowe rozwiązania w celu zwiększenia wydajności. W procesach produkcyjnych zwykle dochodzi do tracenia pewnych ilości ciepła i chłodu. Program pilotażowy prowadzony obecnie w Indiach ma to zmienić – poprzez szerokie zastosowanie pomp ciepła tracone ciepło i chłód są odzyskiwane i wykorzystywane na różnych etapach produkcji.
- Pozyskiwanie biopaliw ze zrównoważonych źródeł. Celem Unilever jest ograniczenie stosowania gazu na rzecz technologii niskowęglowych, takich jak pompy ciepła, biopaliwa oraz biogaz. Kolejnym krokiem jest sięganie po biopaliwa w ściśle określonych przypadkach zgodnie z wewnętrznym kodeksem, gwarantującym wykorzystanie biopaliw w sposób zrównoważony. Przykładowo mogą być one stosowane jako paliwo przejściowe dla uzyskania energii cieplnej oraz w zakładach, które nie mają dostępu do stabilnej energii sieciowej.
- Wykorzystanie potencjału firmy do budowania szerszej koalicji. Zmiany w energetyce o charakterze globalnym nie dokonają się za sprawą izolowanych działań pojedynczej firmy. Dlatego Unilever angażuje się w tworzenie działań systemowych i budowanie koalicji podmiotów, które będą tworzyć na nie popyt. Temu służy przystąpienie firmy do inicjatywy RE100 oraz partnerstwo w konferencji klimatycznej COP26. Unilever podpisał się pod inicjatywą adresowaną do amerykańskiego departamentu czystej energii, która ma zachęcić inne kraje do wspierania korporacyjnych zamówień na energię odnawialną.
– Energia odnawialna pozostanie jednym z naszych priorytetów na COP27 – mówi Rebecca Marmot, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, dodając: – Potrzeba firm, rządów i wszystkich grup społecznych, aby przyspieszyć działania mające na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu – a Unilever jest tak zaangażowany, jak zawsze.