Przejdź do zawartość

Trzy pomysły na radzenie sobie z odpadami z tworzyw sztucznych

Opublikowany:

Średni czas czytania: 6 Minuty

17 stycznia 2019 – W Unilever dokładamy wszelkich starań, aby ograniczyć odpady z tworzyw sztucznych. Właśnie wykonaliśmy kolejny duży krok, podejmując trzy nowe inicjatywy.

Partnerstwa dodają mocy i tempa

Opakowania z tworzyw sztucznych to niezwykle przydatny i efektywny materiał. Jednak wraz z ich rosnącym wykorzystaniem, pojawia się narastający problem odpadów. Wyzwanie, przed którym stoją firmy, polega na utrzymaniu plastiku w gospodarce, ale poza środowiskiem. Aby jednak tak się stało, należy zmienić swoje myślenie o surowcach i zmierzać w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.

W ubiegłym roku zobowiązaliśmy się, że do 2025 r. wszystkie nasze opakowania z tworzyw sztucznych będą wielokrotnego użytku, będą nadawały się do recyklingu lub do kompostowania, a 25% z nich będzie pochodziło z przetworzonych tworzyw sztucznych. Należy pamiętać, że zanieczyszczenia spowodowane tworzywami sztucznymi nie są czymś, co "naprawimy" z dnia na dzień; nie zrobimy tego również sami. Dlatego bardzo cenimy liczne partnerstwa i współprace, dzięki którym zmiany mogą być dokonane szybciej i efektywniej. Poniżej przedstawiamy nasze najnowsze inicjatywy.

Dotarcie do źródła problemu

Wspólnie z 250 innymi organizacjami, wśród których znaleźli się najwięksi na świecie producenci opakowań, sprzedawcy detaliczni i firmy zajmujące się recyklingiem, a także rządy i organizacje pozarządowe, podpisaliśmy Globalne Zobowiązanie ws. Nowego Gospodarowania Tworzywami Sztucznymi.

Jego postulaty przewidują eliminację odpadów z tworzyw sztucznych i zanieczyszczeń u samego źródła, w oparciu o wizję gospodarki obiegu zamkniętego, w której tworzywa sztuczne nigdy nie stają się odpadami.

Podobnie jak w naszym zobowiązaniu z 2017 r., sygnatariusze zobowiązali się do wyeliminowania problematycznych lub niepotrzebnych opakowań z tworzyw sztucznych oraz przejścia z opakowań jednorazowego użytku na rzecz wielokrotnego użytku. Dodatkowo będą musieli oni zadbać, aby wszystkie plastikowe opakowania mogły być łatwo poddane recyklingowi lub kompostowaniu oraz zwiększyć ilość powtórnie wykorzystanych tworzyw sztucznych. Wszystkie te działania mają być zrealizowane do 2025 roku.

"Globalne zaangażowanie jest ważnym krokiem na naszej drodze do eliminacji odpadów z tworzyw sztucznych. Ważne jest, aby wszyscy kluczowi aktorzy systemu współpracowali w celu przyspieszenia naszego przejścia do gospodarki obiegu zamkniętego. A w ramach tego, stawili czoła wyzwaniu, które jest związane z tworzywami sztucznymi jednorazowego użytku. Unilever gotów jest odegrać swoją rolę i wzywa wiodące firmy i rządy do przyłączenia się do tego ruchu.” - mówi CEO Unilever, Paul Polman.

Inicjatorem Globalnego Zobowiązania ws. Nowego Gospodarowania Tworzywami Sztucznymi jest Ellen MacArthur Foundation we współpracy z UN Environment. Ma ono na celu stworzenie "nowych norm" dla opakowań z tworzyw sztucznych, a także określenie celów, które będą poddawane przeglądowi co 18 miesięcy i będą stawać się coraz bardziej ambitne.

„Odejście od linearnego podejścia „kup-zużyj-wyrzuć” do modelu gospodarki zamkniętej będzie wymagało nowych modeli biznesowych, inwestycji w innowacje i rozwoju infrastruktury.” – podkreśla David Blanchard, Szef działu badań i rozwoju Unilever.

Aby zutylizować, najpierw musisz zebrać

W świecie idealnym do naszych opakowań używalibyśmy jedynie surowców nadających się do recyklingu. Jednak należy podkreślić, że jesteśmy ograniczeni ich dostępnością, ilością oraz jakością. Kluczową rolę odgrywa tutaj infrastruktura państw służąca do gromadzenia i przetwarzania odpadów. W niektórych krajach jest ona zaawansowana, a tym samym łatwo dostępna - niestety w wielu innych prawie nie istnieje.

Jak wynika z danych Ellen MacArthur Foundation, zaledwie 14% plastikowych opakowań na całym świecie jest zbieranych do recyklingu, 40% trafia na wysypiska, a reszta trafia do środowiska.

Aby poradzić sobie z tym aspektem problemu, łączymy siły z firmą Veolia - światowym liderem w dziedzinie gospodarki odpadami. Celem współpracy jest rozwój i rozbudowa infrastruktury gromadzenia i ponownego przetwarzania. Zaczynając od Indii i Indonezji, będziemy pracować nad wdrożeniem rozwiązań w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów oraz opracowywać nowe procesy i modele biznesowe.

"Skala problemu odpadów z tworzyw sztucznych będzie przybierać na sile, ponieważ ich produkcja prawdopodobnie podwoi się w ciągu następnych dwóch dekad. Wszyscy musimy zintensyfikować wysiłki, aby poradzić sobie, z tym wielkim problemem. Mamy ogromną nadzieję, że dzięki współpracy z firmą Veolia, podejmiemy znaczące kroki w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym." – mówi Marc Engel, Dyrektor ds. łańcucha dostaw w Unilever.

"Istnieje niezaprzeczalna potrzeba przekształcenia sposobu, w jaki plastikowe opakowania kończą swój żywot, tak aby zmniejszyć ich wpływ na środowisko. Będzie to wymagało nowej jakości współpracy pomiędzy wszystkimi aktorami zaangażowanymi w ten proces.” – podkreśla Laurent Auguste, starszy Wiceprezes Veolia ds. rozwoju, innowacji i rynków.

Kierujemy nasze budżety tam, gdzie zadziałają.

Wspólnie z innymi firmami produkującymi dobra konsumpcyjne, takimi jak PepsiCo, P&G i Coca-Cola, zobowiązaliśmy się do przekazania 100 milionów dolarów na rzecz Circulate Capital: firmy inwestycyjnej, która gromadzi i finansuje rozwiązania oraz infrastrukturę do zarządzania odpadami. Jest to wyjątkowy model inwestycyjny, zaprojektowany w celu stworzenia trwałych zmian w systemie, niezbędnych do rozwiązania kryzysu związanego z oceanami.

Celem Circulate Capital jest przyciągnięcie miliardów dolarów inwestycji instytucjonalnych potrzebnych do rozwoju firm i infrastruktury w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Regiony te w nieproporcjonalny sposób przyczyniają się do zanieczyszczenia oceanów tworzywami sztucznymi, przede wszystkim dlatego, że brakuje im odpowiednich rozwiązań do walki problemem.

O Unilever:

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2.5 miliarda konsumentów dziennie. Zatrudnia 161 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2017 r. wyniosły 53,7 mld. euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (57%). Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum i Lynx.

Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” (USLP) zakłada:

  • Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020;
  • zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030;
  • poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.

USLP tworzy wartość, napędzając wzrost i zaufanie, eliminując koszty i zmniejszając ryzyko. Marki, wspierające zrównoważone życie rosną o 46% szybciej niż reszta działalności i zapewniły 70% wzrostu firmy w 2017 roku.

Firma Unilever została uznana za lidera w branży, w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2018 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz siódmy z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2017 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility.

Firma Unilever otrzymała cztery oceny A w zakresie zmian klimatycznych, wody, lasów i zaangażowania dostawcy w raporcie Global Supply Chain z 2018 roku. Unilever zdeklarował, że do 2030 r. zredukuje do zera poziom emisji dwutlenku węgla i będzie produkował własną energię. Dodatkowo firma zagwarantowała, że do 2025 roku, 100% opakowań z tworzyw sztucznych będzie w pełni nadających się do ponownego użycia, recyklingu lub do kompostowania.

Więcej informacji na temat firmy Unilever i poszczególnych marek można znaleźć pod adresem: www.unilever.com. Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć pod adresem: www.unilever.com/sustainable-living/.

Wróć do góry