Według fundacji Ellen MacArthur Foundation (EMF) jedynie 14% plastikowych opakowań produkowanych globalnie jest wykorzystywanych do ponownego przetworzenia. Aż 40% odpadów ląduje na wysypiskach, a jedna trzecia trafia do ekosystemu, zanieczyszczając środowisko. Już dziś szacuje się, że do roku 2050 w morzach i oceanach będzie więcej plastiku, niż ryb. Architekt i promotor idei zrównoważonego rozwoju William McDonough twierdzi, że koncepcja „gospodarki obiegowej” jest obecnie jednym z największych na świecie wyzwań w dziedzinie projektowania i zarządzania – podobnie jak zwiększanie udziału energii odnawialnej w odpowiedzi na zmiany klimatyczne.
Aby wspomóc zmianę modelu przetwarzania opakowań wytworzonych z plastiku, Unilever zobowiązał się, że:
- Do 2025 roku wszystkie wykorzystywane przez firmę plastikowe opakowania będą zaprojektowane w sposób odpowiedni do ponownego wykorzystania, przetworzenia lub kompostowania.
- Przedłuży członkostwo w fundacji Ellen MacArthur Foundation o kolejne trzy lata oraz będzie wspierał inicjatywę New Plastics Economy. W ramach tej inicjatywy do roku 2020 opublikuje pełne zestawienie tworzyw sztucznych wykorzystanych w swoich opakowaniach, aby pomóc stworzyć protokół dotyczący tworzyw sztucznych dla przemysłu.
- Dołoży wszelkich starań, aby stworzyć techniczne rozwiązanie, którym podzieli się z całą branżą. Jego celem będzie opracowanie metody przetwarzania wielowarstwowych torebek, w szczególności na terenach przybrzeżnych, które zalewane są falami tworzyw sztucznych, przedostającymi się do morza.
Unilever zobowiązał się do zredukowana ilości opakowań wykorzystywanych w tej dekadzie o jedną trzecią do roku 2020, a także do wykorzystania większej ilości przetworzonych plastikowych opakowań o co najmniej 25% do roku 2025, w porównaniu z rokiem 2015. Decyzja Unilever jest elementem wdrażania Planu „Życie w sposób zrównoważony”. W roku 2015 firma osiągnęła jeden z swoich celów, przekazując na wysypiska jedynie odpady niebezpieczne, czyli takie, których przechowywanie i utylizacja wymagają odpowiednich środków.
„Nasze plastikowe opakowania odgrywają kluczową rolę w kwestii wyglądu i bezpieczeństwa, a także sprawiają, że produkty są bardziej przyjazne dla naszych klientów. Oczywiste jest dla nas, że jeśli nadal chcemy wykorzystywać korzyści płynące z tego wielofunkcyjnego materiału, jako branża musimy dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić, że zarządzanie tym surowcem po wykorzystaniu przez konsumenta jest odpowiedzialne i wydajne” – powiedział Paul Polman, dyrektor generalny Unilever.
Related links
Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2 miliardów konsumentów dziennie. Zatrudnia 169 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2015 r. wyniosły 53,3 mld. euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (58%). Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum i Lynx.
Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” zakłada:
- Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020;
- zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030;
- poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.
Firma Unilever uplasowała się na pierwszej pozycji w swoim sektorze w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2016 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz szósty z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2016 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility. Po raz drugi z rzędu zajęła natomiast pierwsze miejsce w rankingu Oxfam’s Behind the Brands Scorecard dla producentów produktów spożywczych i napojów promujących zrównoważony rozwój w roku 2016.
Więcej informacji na temat firmy Unilever i poszczególnych marek można znaleźć pod adresem: www.unilever.com. Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć pod adresem: www.unilever.com/sustainable-living/.