
W tym roku mija 25 lat od momentu wejścia Unilever na polski rynek. Firma zatrudnia obecnie prawie 4 tys. pracowników, a tylko w ostatniej dekadzie (2006-2015) zainwestowała w Polsce ponad 1,6 mld złotych. Zapowiedź dalszych, dynamicznych inwestycji w Polsce potwierdza znaczący wkład Unilever w rozwój polskiej gospodarki.
Polska nadal odgrywa wyjątkową rolę w strategii inwestycyjnej Unilever. W najbliższych latach Unilever chce zainwestować kolejne 100 milionów złotych w swoich zakładach w Baninie, Poznaniu, Katowicach i Bydgoszczy. Znaczące inwestycje nadal będą płynąć do Centrum Usług Finansowo-Logistycznych w Katowicach, skąd obsługiwanych jest wiele procesów biznesowych Unilever w Europie. W ciągu ostatnich kilku lat wartość inwestycji w fabryce w Bydgoszczy przekroczyła 30 milionów euro, a podobne tempo modernizacji przewidywane jest na nadchodzące lata.
Plany inwestycyjne dotyczą również fabryki w Poznaniu, która w perspektywie najbliższych 2-3 lat przejdzie podobny proces modernizacji. Po dużych inwestycjach w zakłady produkcyjne oraz stworzeniu Centrum Usług Finansowo-Logistycznych, które zapewniło ponad 700 nowych miejsc pracy w Katowicach, Unilever chce kontynuować rozwój także śląskiego ośrodka. Kolejne inwestycje w katowickiej fabryce pozwolą na utworzenie z niej strategicznego ośrodka o znaczeniu europejskim.
Jaime Aguilera, Prezes Unilever w Europie Środkowo-Wschodniej i Dyrektor Zarządzający Unilever w Polsce i krajach bałtyckich: “Podsumowując 25 lat działalności firmy w Polsce, jestem szczególnie dumny z naszych pracowników – polskich kolegów, z którymi pracuję. Jestem również bardzo zadowolony z relacji, jakie nawiązaliśmy w tym czasie ze społecznościami lokalnymi oraz partnerami biznesowymi. Cieszą mnie słowa uznania i podziękowań, które płyną z ich strony. Jednocześnie, utwierdza mnie to w przekonaniu, że przyjęta przez nas strategia biznesowa, oparta na Planie Unilever “Życie w sposób zrównoważony”, a zakładająca wzrost biznesu, przy jednoczesnym ograniczaniu negatywnego wpływu środowiskowego oraz zwiększaniu pozytywnego wpływu społecznego, jest słuszna.”
Nowy raport przygotowany przez Instytut Innowacyjna Gospodarka pokazuje, że wpływ Unilever na polską gospodarkę wykracza poza sumę dokonanych inwestycji. W ciągu ostatnich 25 lat ponad 6 tys. polskich przedsiębiorców, głównie z grupy małych i średnich przedsiębiorstw, dostarczających surowce czy usługi, nawiązało współpracę biznesową z Unilever w Polsce. Liczba osób zatrudnionych w firmach pracujących na potrzeby Unilever wyniosła w 2014 roku ponad 14 tys.
Dochody tych osób w 2014 roku przekroczyły 1 mld złotych, zaś całkowita, bezpośrednia i pośrednia wartość dodana dla polskiej gospodarki wynikająca z działalności Unilever w 2014 roku jest szacowna na ponad 22 mld zł. Powyższe dane zostały opublikowane w listopadowym raporcie Instytutu Innowacyjna Gospodarka, opisującym wpływ firm międzynarodowych na polską gospodarkę.
Profesor Ewelina Nojszewska, Szkoła Główna Handlowa, autor raportu: „Raport IIG wyraźnie pokazuje, że działalność firmy Unilever jest dla gospodarki znacząco istotna. Jednoznacznie wskazują na to liczby ilustrujące wkład tej firmy do PKB, a więc i dla wzrostu gospodarczego oraz poprawy standardu życia gospodarstw domowych.”
O Unilever:
Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2 miliardów konsumentów dziennie. Zatrudnia 169 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2015 r. wyniosły 53,3 mld. euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (58%). Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum i Lynx.
Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” zakłada:
- Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020;
- zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030;
- poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.
Firma Unilever uplasowała się na pierwszej pozycji w swoim sektorze w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2016 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz szósty z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2016 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility. Po raz drugi z rzędu zajęła natomiast pierwsze miejsce w rankingu Oxfam’s Behind the Brands Scorecard dla producentów produktów spożywczych i napojów promujących zrównoważony rozwój w roku 2016.
Więcej informacji na temat firmy Unilever i poszczególnych marek można znaleźć pod adresem: www.unilever.com. Więcej informacji na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” Unilever można znaleźć pod adresem: www.unilever.com/sustainable-living/.