Unilever, właściciel m.in. marek takich jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif, czy Magnum, podsumował kolejny rok działań związanych z redukcją odpadów plastikowych. Pomimo pandemii Covid-19, firma znacznie zwiększyła wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

W ubiegłym roku Unilever stał się pierwszym dużym producentem towarów konsumpcyjnych, który zobowiązał się do tak znaczącej redukcji plastiku w swoim portfolio. Firma poinformowała, że do 2025 r. o połowę zmniejszy zużycie pierwotnego plastiku, redukując zużycie opakowań z tworzyw sztucznych o ponad 100 tys. ton i zwiększając wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu. W ciągu roku firma:

  • zwiększyła wykorzystanie plastiku pochodzącego z recyklingu opakowań od konsumentów (PCR) do blisko 75 000 ton*, co stanowi ponad 10 proc. używanego przez nią plastiku. To duży krok w realizacji celu, który zakłada, że do 2025 r. Unilever stosować będzie co najmniej 25 proc. plastiku PCR w opakowaniach swoich produktów. Firma spodziewa się też, że wykorzystanie PCR podwoi się w ciągu następnych 12 miesięcy;
  • wprowadziła innowacyjne rozwiązania przyczyniające się do całkowitego ograniczenia użycia plastiku. Jednym z nich jest zastosowanie nadających się do recyklingu pojemników na lody, wyprodukowanych na bazie papieru. Rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić około 4500 ton plastiku;
  • kontynuowała prace nad stworzeniem i testowaniem nowych modeli biznesowych, związanych z opakowaniami wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania;
  • opracowała szczegółowe plany dla poszczególnych krajów, dotyczące zbierania i przetwarzania opakowań plastikowych w ilości większej niż ta, którą wprowadza na rynek.

"Kultura produktów jednorazowych i związane z nią modele biznesowe niestety nadal dominują w naszym życiu i niszczą naszą planetę. Mimo trudnych warunków nie możemy jednak zapominać o skali problemu zanieczyszczenia plastikiem. Bardzo ważne jest, abyśmy we współpracy z innymi producentami w branży wciąż ograniczali liczbę zużywanych przez nas tworzyw sztucznych i efektywnie przechodzili na gospodarkę o obiegu zamkniętym"

mówi Alan Jope, CEO Unilever.

Nowe podejście do plastiku

Unilever prowadzi badania w zakresie poszukiwania nowych sposobów dostarczania produktów, kierując się przy tym zasadą "Less, Better, No" plastic.

  • Poprzez Less Plastic (Mniej plastiku) Unilever rozumie badania i opracowanie nowych opakowań. W Polsce w keczupie Hellmann’s zastąpiono czerwoną butelkę PET na łatwiejszą do ponownego przetworzenia butelkę transparentną PET oraz zmniejszono gramaturę o 33% - dzięki czemu tylko w Polsce wyeliminowano 40 ton plastiku w skali roku. Innym lokalnym przykładem mogą być nadające się do recyklingu i wykonane w 99% z papieru opakowania lodów Ben&Jerry’s. We Francji marka Signal wprowadziła na rynek szczoteczkę do zębów z wymienną główką i metalowym uchwytem. Do produkcji wymiennych głowic wykorzystywany jest plastik PCR, co redukuje użycie pierwotnego plastiku o 95%.
  • Better Plastic (Lepszy plastik) czyli używanie do produkcji opakowań plastików pochodzących z recyklingu najlepiej opisać na przykładach. Dove, jedna z największych na świecie marek kosmetycznych przeszła na wykorzystywanie butelek pochodzących w 100% z recyklingu. Dzięki temu rozwiązaniu tylko w naszym kraju używane jest aż 500 ton mniej pierwotnego plastiku rocznie. Innymi markami dostępnym na polskim rynku, których opakowania się w 100% wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu są również Seventh Generation, czy Love Beauty and Planet. Magnum wypuszcza na rynek w Europie 7 milionów opakowań lodów wykonanych z plastiku pochodzącego z recyklingu. Od początku przyszłego roku również w Polsce będą dostępne pinty Magnum w opakowaniach wykonanych w 100% z PCR. Z kolei w Niemczech marka Seventh Generation wprowadziła na rynek butelki wykonane z pozyskiwanego lokalnie w Hamburgu plastiku pochodzącego z recyklingu.
  • W ramach inicjatywy No plastic (Bez plastiku) w Polsce wszystkie majonezy Hellmann’s są teraz dostępne wyłącznie w szklanych opakowaniach. Wśród rozwiązań wprowadzonych już w innych krajach warto wspomnieć opakowania produktów z zerową zawartością plastiku wprowadzone w marce Seventh Generation. Z kolei marka PG Tips do 2021 r. usunie folię plastikową z pudełek, wprowadzając w pełni biodegradowalne torebki na herbatę.

Unilever współpracuje z wieloma partnerami, pomagając w zbiórce i przetwarzaniu opakowań plastikowych. W tym celu realizuje programy w wielu krajach, w tym w Brazylii, Indiach, Indonezji, na Filipinach, w Rosji, RPA, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Wkraczając w refillową rewolucję

Refill to nic innego, jak możliwość ponownego napełnienia pustych butelek po ulubionych produktach – kosmetykach, żelach pod prysznic czy detergentach. Pierwszym produktem do prania refill Unilever było OMO Concentrate. Produkt został przetestowany w Brazylii w 2019 r. i odniósł wielki sukces. Na jego użytkowanie zdecydowało się 30 proc. tamtejszych konsumentów.

W ciągu 12 miesięcy od wprowadzenia na rynek w Wielkiej Brytanii Cif Ecorefills, Unilever zredukował 171 ton tworzyw sztucznych w samej Wielkiej Brytanii i umożliwił setkom tysięcy klientów ponowne użycie butelek typu spray bez potrzeby zakupu kolejnych. Ten rozcieńczalny format został od tego czasu wprowadzony w Polsce oraz wielu krajach europejskich, Kanadzie i Australii.

Unilever kontynuuje też testowanie stacji refillowych w sklepach. Nawet w trakcie Covid-19 firma planuje kolejne pilotaże na całym świecie. W tym miesiącu w Wielkiej Brytanii Unilever uruchomił swoją największą w Europie stację refillową. W automatach można napełnić opakowania wielokrotnego użytku środkami do prania, czy produktami do higieny osobistej.

Aby przyspieszyć przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego i jeszcze bardziej ograniczyć wykorzystanie tworzyw sztucznych, firma powołała dedykowane zespoły, które zajmują się opracowywaniem nowych modeli biznesowych.

Quix and Omo bottles with a Algramo van in the background

Ponowne wykorzystywanie i wielokrotne napełnianie opakowań może radykalnie zmniejszyć ilość odpadów z tworzyw sztucznych, dlatego przeprojektowanie naszych produktów stanowi dla nas priorytet. Na przykład inwestycja w Cif Ecorefill rozpoczęła się jako projekt pilotażowy w Wielkiej Brytanii, a obecnie została wprowadzona w kolejnych krajach. Podejście "testuj, ucz się i udoskonalaj" jest niezbędne, aby uświadomić nam, do czego jeszcze jesteśmy w stanie dojść w zakresie modelu refill.

Kontynuujemy także działania dotyczące rozwiązań refill w sklepach – również w warunkach Covid-19. W tym miesiącu w Wielkiej Brytanii nawiązaliśmy współpracę z Asda. Testujemy możliwość uzupełniania opakowań niektórymi produktami do prania, pielęgnacji ciała czy herbatą. Będziemy współpracować z partnerem, ponieważ wierzymy, że tego typu rozwiązania mają sens – niezależnie od tego, czy opakowania będą uzupełniane w domu, w sklepie, czy w podróży.

Jesteśmy zdeterminowani, aby dokonać prawdziwej rewolucji w ponownym użyciu i uzupełnianiu opakowań. Dziś dzielimy się naszymi doświadczeniami i z nadzieją patrzymy na szansę współpracy z rządami, organizacjami pozarządowymi i szeroko pojętym przemysłem, aby jak najszybciej przejść od fazy pilotażowej do wprowadzania rozwiązań na szeroką skalę – powiedział Richard Slater, dyrektor ds. badań i rozwoju Unilever.

Uzupełnienie

*Dane za okres od 1 lipca 2019 do 30 czerwca 2020.

Kolejne aktualizacje dotyczące celów Unilever w zakresie zrównoważonych opakowań zostaną opublikowane w rocznym sprawozdaniu finansowym (marzec 2021 r.).

Zmieniamy nasze podejście do opakowań z tworzyw sztucznych, wprowadzając naszą strategię ‘Less, Better, No Plastic’. Wprowadzone przez nas w 2017 r. zasady określają nasze podejście do realizacji zobowiązań i prowadzą do wdrażania innowacji.

  • "Less Plastic" polega przede wszystkim na ograniczeniu ilości zużywanego przez nas plastiku.
  • "Better Plastic" opiera się na tym, aby nasze produkty nadawały się do recyklingu i eliminowały "problematyczne" tworzywa. Przede wszystkim jednak dotyczy to sposobu, w jaki materiały pochodzące z recyklingu zostają wykorzystane w procesie produkcji naszych opakowań.
  • "No Plastic" polega na unikalnym podejściu - wykorzystywaniu alternatywnych materiałów, takich jak aluminium, szkło, papier i tektura, tam gdzie to możliwe, oraz usuwaniu tworzyw sztucznych tam, gdzie ich użycie nie jest konieczne.

Dowiedz się więcej na te tematy

Back to top

DOŁĄCZ DO NAS

Zawsze jesteśmy chętni do nawiązania kontaktu z ludźmi, którzy tak jak my, troszczą się o naszą wspólną przyszłość dzięki wcielaniu w życie zasad zrównoważonego rozwoju.

KONTAKT

Skontaktuj się z Unilever i specjalistycznymi zespołami lub znajdź dane kontaktowe oddziałów na całym świecie.

Kontakt