Wszyscy i wszędzie powinni mieć dostęp do wartościowej żywności w przystępnej cenie. Jednak co wpływa na to, czy żywność jest dobra lub nie? Wartości odżywcze? Smak? Jej wpływ na naszą planetę? A może sposób, w jaki została wyhodowana, wyprodukowana i przez kogo?

Wszystkie te czynniki odgrywają istotną rolę w dokonywanych przez nas codziennie wyborach. Wiemy, że zróżnicowana dieta oparta na produktach roślinnych jest lepsza dla naszego zdrowia i dla kondycji naszej planety. Jeżeli jednak chcemy, by ludzie zmienili swoje przyzwyczajenia, roślinne alternatywy powinny być łatwiej dostępne, apetyczne i w przystępnych cenach. Powinny stanowić prosty, oczywisty wybór.

Dlatego ogłaszamy nowy cel sprzedażowy na najbliższych 5-7 lat: 1 mld EUR dla naszych produktów stanowiących roślinne alternatywy nabiału i mięsa. Oznacza to, że nasze marki będą oferować klientom szerszy asortyment wegańskich i wegetariańskich produktów.

Dlaczego globalny system żywnościowy się nie sprawdza

Oczywiście same roślinne produkty spożywcze nie naprawią problemu wadliwego światowego systemu żywnościowego. Skomplikowane i wzajemnie powiązane procesy, w wyniku których żywność trafia od producenta na talerz, w wielu przypadkach zdecydowanie zawodzą. Powstaje zbyt wiele odpadów i dochodzi do niszczenia zasobów naturalnych.

Żyjemy w świecie, w którym 2 miliardy osób ma nadwagę, podczas gdy miliard ludzi zmaga się z problemem głodu. Gdzie produkcja żywności odpowiada za ponad 20% emisji gazów cieplarnianych, choć jednocześnie jedna trzecia tej żywności jest wyrzucana.

Jako jeden z największych światowych producentów żywności mamy obowiązek kształtować globalny system żywnościowy tak, by był sprawiedliwy dla wszystkich. Z tego powodu powołaliśmy do życia inicjatywę „Future Foods” („Żywność Przyszłości”) – to nasz plan, który zakłada pomoc konsumentom w zmianie diety na zdrowszą oraz ograniczenie wpływu łańcucha żywnościowego na środowisko. Oprócz rozwoju sektora alternatywnej żywności roślinnej nasze zobowiązania obejmują również:

  • Do 2025 r. zredukowanie o połowę odpadów żywnościowych w naszej bezpośredniej działalności operacyjnej w cyklu od fabryki po półkę sklepową
  • Do 2025 r. podwojenie liczby produktów o korzystnych wartościach odżywczych
  • Dalsze obniżanie zawartości kalorii, soli i cukru we wszystkich naszych produktach

Te nowe cele stanowią uzupełnienie podjętych przez nas już wcześniej zobowiązań, takich jak zbudowanie łańcucha dostaw niepowodującego wylesiania, redukcja o połowę wykorzystania pierwotnego plastiku do 2025 r. i osiągnięcie zerowych emisji netto dla wszystkich produktów do 2039 r.

Dlaczego rośliny są ważne

Dlaczego wprowadzamy produkty roślinne? Jak wiadomo, przemysłowa hodowla zwierząt, zaraz po paliwach kopalnych, w największym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych, przy czym stanowi wiodącą przyczynę wycinania lasów, zanieczyszczenia wody i powietrza oraz utraty bioróżnorodności. Ograniczenie spożycia mięsa ma kluczowe znaczenie. Nowe badania naukowe wskazują, że przejście na dietę roślinną może zmniejszyć indywidualny ślad węglowy nawet o 35%.

Nie do nas należy decydowanie, co ludzie mają jeść, ale naszym obowiązkiem jest sprawić, by zdrowsze i oparte na składnikach roślinnych produkty były dostępne dla wszystkich

mówi Hanneke Faber, dyrektor działu produktów spożywczych Unilever

Roślinne produkty spożywcze to nowa normalność

Taka postawa jest dobra nie tylko dla planety, ale również dla biznesu. Po upływie dwóch lat od nabycia The Vegetarian Butcher rozszerzyliśmy sprzedaż mięsa roślinnego tej wiodącej marki na ponad 30 krajów. Majonez wegański Hellmann’s jest dostępny już w 33 krajach, a Ben & Jerry’s ma w ofercie siedem beznabiałowych produktów. A pierwszy wegański lód marki Magnum otrzymał w 2019 r. nagrodę Best Vegan Ice Cream przyznawaną przez fundację „Ludzie na rzecz Etycznego Traktowania Zwierząt” (PETA).

„Codzienna dieta przeciętnego człowieka będzie musiała przejść drastyczną przemianę na przestrzeni kolejnych trzech dekad, by możliwe było wyżywienie całej ludzkości bez wyczerpania zasobów planety. Zmieniając przyzwyczajenia , udoskonalając produkcję żywności i redukując odpady żywnościowe, możemy zacząć rozwiązywać te problemy” – twierdzi Jessica Fanzo, wyróżniona przez Fundację Bloomberga profesor nadzwyczajna globalnej polityki żywnościowej i rolnej oraz etyki na Uniwersytecie Johna Hopkinsa.

Jessica dodaje: „Zaangażowanie Unilever ma kluczowe znaczenie, ponieważ pomaga ludziom wprowadzać zmiany w diecie dzięki produktom, które znają i kochają”.

Redukcja odpadów żywnościowych o połowę

Przywrócenie równowagi światowego systemu żywnościowego wymaga nie tylko zmian naszych przyzwyczajeń dietetycznych, ale też ograniczenia marnowania żywności. W chwili obecnej 1/3 produkowanej w skali całego świata żywności kończy na śmietniku, a 40–45% z tych odpadów pochodzi z naszych własnych gospodarstw domowych.

Ma to ogromne konsekwencje zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska. Jak wyjaśnia Liz Goodwin, starsza doradczyni i dyrektor ds. strat i marnowania żywności w World Resources Institute: „Strata i marnowanie żywności mają ogromne konsekwencje w kategoriach kosztów dla globalnej ekonomii, środowiska i społeczeństwa. Wiemy, że marnowanie żywności odpowiada za około 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych, a także za marnotrawstwo terenu i zasobów wodnych wykorzystanych do produkcji tej żywności”.

Jako sygnatariusz inicjatywy Champions 12.3 10x20x30 zobowiązaliśmy się już do ograniczenia ilości odpadów żywnościowych o połowę do 2030 roku. Teraz skracamy ten termin do 2025 roku.

„Potrzebujemy, aby jak najwięcej firm potraktowało ten problem priorytetowo i podjęło działania służące ograniczeniu marnowania żywności” – dodaje Liz.

Przywrócenie równowagi w produktach spożywczych

Samo wspieranie roślinnej rewolucji nie wystarczy. Zmiana diety na zdrowszą wymaga również przeformułowania składu istniejących produktów tak, by odpowiadały najwyższym standardom odżywczym.

Obniżenie zawartości cukru, soli i kalorii w naszych produktach stanowi punkt centralny tego założenia. Wprowadziliśmy już limit 110 kalorii w naszych lodach dla dzieci oraz obniżyliśmy zawartość soli, cukru i kalorii w rosnącej liczbie produktów. (Lipton Ice Tea in PL is not ours)

Nasza strategia Future Foods zakłada dalsze redukcje, tak by do 2022 r. 85% naszych produktów spożywczych pomagało ograniczyć dzienne spożycie soli maksymalnie do 5 g, a do 2025 r. 95% naszych lodów stanowiły produkty, które zawierają nie więcej niż 22 g cukru łącznie i 250 kcal na porcję.

Przeciwdziałanie niedoborom

Dążymy również do wytwarzania większej ilości wzbogacanej żywności. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), u 2 miliardów ludzi nadal występują niedobory mikroelementów, a jednocześnie wzbogacanie żywności o niewielkie, bezpieczne dawki niezbędnych mikroelementów (takich jak witaminy A i D, jod, żelazo i cynk) stanowi prosty sposób przeciwdziałania temu problemowi. W związku z powyższym planujemy podwoić do 2025 r. liczbę produktów, które mogą dostarczać korzystne wartości odżywcze. Są one definiowane jako produkty zawierające znaczące ilości warzyw, owoców, białek lub mikroelementów, takich jak cynk, żelazo, kwasy omega-3 i jod.

Będą one przybierać formę produktów o ugruntowanej pozycji, takich jak Horlicks Classic – wzbogacony o 21 mikroelementów napój w proszku, który jest obecny od pokoleń w południowoazjatyckich rodzinach.

Żywność na miarę przyszłości

Sukces tych nowych inicjatyw wymaga oczywiście innowacyjności, która jest niezbędna, byśmy mogli zrealizować te nowe zdrowotne cele bez uszczerbku dla walorów smakowych.

W naszym centrum innowacyjnej żywności The Hive przy Uniwersytecie Wageningen w Holandii ponad 500 ekspertów pracuje nad stworzeniem wartościowej żywności nowej generacji – żywności na miarę przyszłości. To właśnie tam start-up z dziedziny biotechnologii, Algenuity, współpracuje z naszym zespołem ds. badań i rozwoju działu produktów spożywczych, poszukując sposobów wprowadzenia na rynek żywności na bazie mikroalg.

Współpraca ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszych ambitnych założeń. Dlatego zapraszamy do współpracy rolników, organizacje pozarządowe, uniwersytety i lokalne społeczności, by generować zrównoważone zmiany, których światowy system żywnościowy tak desperacko potrzebuje.

Czy to program ”Caring Dairy”(Zadbane Mleko) realizowany przez Ben & Jerry’s, czyli wypłaty dodatków dla rolników stosujących praktyki zrównoważonego rolnictwa, czy współpraca Knorr z brytyjskim oddziałem WWF przy tworzeniu raportu „Future 50 Foods” (50 Produktów Spożywczych Przyszłości) wskazującego, jakie produkty wszyscy powinniśmy spożywać częściej – cel jest ten sam: naprawa naszego systemu żywnościowego, by był sprawiedliwy dla wszystkich.

Strategia Future Foods podkreśla nasze zobowiązanie nie tylko do transformacji biznesowej produkcji żywności, ale też do pomocy w transformacji całego światowego systemu żywnościowego. Dopiero wtedy wszyscy i wszędzie będą mieć dostęp do niedrogiej żywności, która jest dobra dla naszego zdrowia oraz dla planety.

Hive test kitchen

Dowiedz się więcej na te tematy

Back to top

DOŁĄCZ DO NAS

Zawsze jesteśmy chętni do nawiązania kontaktu z ludźmi, którzy tak jak my, troszczą się o naszą wspólną przyszłość dzięki wcielaniu w życie zasad zrównoważonego rozwoju.

KONTAKT

Skontaktuj się z Unilever i specjalistycznymi zespołami lub znajdź dane kontaktowe oddziałów na całym świecie.

Kontakt