Przejdź do zawartość

Unilever zwiększa inwestycje w badania i rozwój opakowań, aby ograniczyć użycie plastiku pierwotnego

Opublikowany:

W naszym Globalnym Centrum Badań i Rozwoju Opakowań znacząco inwestujemy w opracowanie nowych materiałów i technologii, które sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi. Dowiedz się, jak przyspieszamy realizację naszych celów dotyczących redukcji plastiku

Ekspert ds. opakowań Unilever testuje plastik z recyklingu w naszym Centrum Zaawansowanej Produkcji w Port Sunlight, aby upewnić się, że spełnia on najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.

Naszym celem jest eliminacja zanieczyszczenia plastikiem poprzez jego redukcję, recykling oraz wspólne działania z partnerami. Nasze Globalne Centrum Badań i Rozwoju Opakowań to miejsce, w którym zespół ekspertów pracuje nad realizacją tej wizji.

W ostatnich latach podwoiliśmy inwestycje w badania nad materiałami i technologie, a także rozwijamy nasze wewnętrzne zasoby, aby szybciej realizować ambitne cele związane z plastikiem.

„Nasze postępy w kwestii plastiku są wiodące w branży, ale nie możemy spoczywać na laurach” – mówi Pablo Costa, globalny dyrektor ds. opakowań.

„Dlatego teraz sami kontrolujemy badania nad materiałami. Naszym celem jest optymalizacja procesów wewnętrznych, przy jednoczesnej współpracy z partnerami i innymi firmami, aby wprowadzić te innowacje na rynek.”

Zwiększanie wykorzystania plastiku z recyklingu

Wprowadzenie większej ilości plastiku z recyklingu (PCR) do naszych opakowań jest kluczowe w dążeniu do zmniejszenia użycia plastiku pierwotnego. Jednak to nie tylko kwestia zastąpienia jednego materiału drugim – to złożone wyzwanie techniczne.

Plastik z recyklingu, którego używamy, przechodzi szczegółowe testy i kontrole jakości, aby zapewnić, że nasze opakowania wyglądają i działają tak jak plastik pierwotny, na przykład zachowując świeży zapach i intensywność kolorów, które pozostają atrakcyjne dla konsumentów.

W tym roku nasz zespół ds. badań i rozwoju opakowań opracował 160 rodzajów plastiku z recyklingu, tworząc narzędzie cyfrowe, które pozwala przewidywać kolor opakowania, eliminując konieczność tworzenia fizycznego prototypu z materiałów z recyklingu, by sprawdzić, jak będzie wyglądać. Dzięki temu oszczędzamy ogromne ilości czasu i zasobów, skracając czas rozwoju o około 25%.

Wykorzystujemy także nasze Centrum, Zaawansowanej Produkcji – zakład do testów wstępnych – aby zoptymalizować materiały i projekty wirtualnie, zanim wprowadzimy je na rynek. To dodatkowo zmniejsza konieczność przeprowadzania testów fizycznych i prób produkcyjnych, pomagając nam upewnić się, że nasze opakowania będą gotowe do masowej produkcji.

Dwóch naukowców Unilever, specjalizujących się w materiałach opakowaniowych, sprawdza próbki pod kątem ich właściwości barierowych, takich jak odporność na wilgoć, tlen i światło.

Rozwój materiałów elastycznych nowej generacji

Dążymy do celu, aby do 2035 roku wszystkie nasze elastyczne opakowania plastikowe były wielokrotnego użytku, nadające się do recyklingu lub kompostowania. W tym celu opracowujemy szereg rozwiązań. Nasze podejście polega na eliminowaniu zbędnych opakowań, wprowadzając nowe, bardziej ekologiczne formaty produktów oraz innowacyjne modele biznesowe. Zdajemy sobie sprawę, że te zmiany wymagają czasu i większych modyfikacji, dlatego równocześnie opracowujemy materiały, które będą alternatywą dla plastiku elastycznego.

W ramach programu „Future Flexibles” opracowujemy materiały, które są jednocześnie nadające się do recyklingu i kompostowania, a które mogą być wykorzystywane do produkcji opakowań, takich jak woreczki czy saszetki. Oznacza to projektowanie materiałów, które będą kompatybilne z systemami recyklingu i naturalnie biodegradowalne.

Obecnie papier jest jedynym materiałem opakowaniowym, który jest powszechnie recyklingowany i kompostowalny. Papier sam w sobie nie jest wystarczającym materiałem opakowaniowym. Ma słabe właściwości barierowe, łatwo się rwie podczas produkcji przemysłowej i nie topnieje, co utrudnia uszczelnianie opakowania. Dlatego wiele papierowych opakowań wymaga cienkiej warstwy folii plastikowej, która zapewnia ochronę barierową oraz uszczelnia i chroni produkt wewnątrz.

„Pakowanie produktów płynnych, takich jak detergenty do prania czy szampony, w papier to jedno z najbardziej skomplikowanych wyzwań, z którym mierzymy się w dziale B+R” – wyjaśnia Pablo. „Produkty płynne wymagają wyższej ochrony barierowej niż produkty sypkie. Rozwiązaniem jest zastąpienie plastikowej folii alternatywnymi materiałami, które będą w stanie uszczelnić opakowanie, zapewniając jednocześnie odpowiednią ochronę barierową, nie wpływając przy tym na jego recyklingowalność ani naturalną biodegradowalność.”

Nasz zespół ds. badań i rozwoju opakowań nieustannie ocenia nowe materiały i technologie. Do tej pory oceniliśmy ponad 3 000 technologii, w tym także rozwiązania z innych branż, takich jak farmaceutyczna czy elektroniczna, które jeszcze nie zostały zastosowane w produkcji opakowań. W miarę jak poszukujemy nowych innowacji, współpracujemy z partnerami, aby dostosować i przetestować najbardziej obiecujące rozwiązania w naszym szerokim portfolio.

„Przejście na papierowe opakowania elastyczne, które będą nadawały się do recyklingu i kompostowania, wymaga dużej transformacji branży” – mówi Pablo. „Nie ma szybkich rozwiązań. Jednak już teraz zaczynamy przygotowywać nasz łańcuch dostaw i edukować konsumentów na temat tej zmiany.”

Naukowiec z firmy Unilever testuje materiały papierowe, aby ocenić, czy zachowają swoją jakość, wytrzymałość i wygląd na każdym etapie łańcucha dostaw.

Część większego obrazu

Tworzenie nowych, zrównoważonych materiałów i technologii jest ściśle związane z naszymi działaniami na rzecz wprowadzania nowych formatów opakowań oraz rozwijania modeli ponownego użycia i napełniania, które można łatwo skalować.

Wciąż apelujemy o zmiany systemowe, ponieważ dobrowolne inicjatywy firm nie wystarczą, aby rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Potrzebujemy ambitnych, skoordynowanych działań politycznych na każdym etapie użycia plastiku, które pomogą skalować rozwiązania i zapewnią, że wszystkie firmy będą przestrzegały tych samych zasad.

„Tylko współpracując, uda nam się wprowadzić alternatywne materiały, formaty i modele, zbliżając się do realizacji naszych celów” – mówi Pablo. „Jesteśmy całkowicie zaangażowani w tę zmianę.”

Wróć do góry