Unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji[a] jest pierwszym na świecie kompleksowym prawem dotyczącym sztucznej inteligencji, mającym na celu ograniczenie ryzyka związanego z jej wykorzystaniem i jest powszechnie uważane za wzór dla innych podobnych systemów regulacyjnych AI opracowywanych na całym świecie.
Jednak w Unilever, odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji jest priorytetem od lat, jak wyjaśniają Andy Hill, dyrektor ds. danych i Christine Lee, dyrektor ds. ochrony prywatności.
Kompleksowa gwarancja: przemyślany sposób pracy ze sztuczną inteligencją
Pierwsze kroki w kierunku kontroli sztucznej inteligencji Unilever postawił w 2019 r., kiedy to wraz z eskalacją globalnej debaty na temat przejrzystości cyfrowej i prywatności, zaczęła weryfikować swoje praktyki w zakresie etyki danych oraz sztucznej inteligencji.
W 2021 r. Unilever zaostrzył swoje zasady biznesowe, zobowiązując się do odpowiedzialnego, etycznego i uczciwego wykorzystywania danych. W kolejnych latach zaczęliśmy budować nasz proces kontroli AI, skalując go na potrzeby szybkiego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji. Teraz stał się on częścią naszego sposobu prowadzenia działalności.
„Zgodność z przepisami to kluczowy element naszych zasad odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji, aktywnie monitorujemy i dostosowujemy się do zmian legislacyjnych, które mogą mieć wpływ na Unilever” – wyjaśnia Christine Lee, dyrektor ds. ochrony prywatności.
Aby zapewnić zgodność z przepisami, potencjalne nowe projekty wykorzystujące systemy sztucznej inteligencji w Unilever są oceniane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów merytorycznych, w tym naszych partnerów z Holistic AI. Dokonują oni przeglądu potrzeb projektu, zarządzając ryzykiem i sugerując ulepszenia lub strategie łagodzące wykorzystanie AI, które mogą być potrzebne przed jego wdrożeniem. Zespół ten prowadzi także bieżący monitoring systemu.
Ten system klasyfikacji jest dodatkowo wspierany przez Zasady Odpowiedzialnego Korzystania ze Sztucznej Inteligencji Unilever, które potwierdzają nasze zaangażowanie w opracowywanie, wdrażanie i wykorzystywanie technologii sztucznej inteligencji zgodnie z Kodeksem Zasad Biznesowych Unilever, wymogami prawnymi i regulacyjnymi oraz standardami ONZ.
Widzimy potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zwiększania produktywności, kreatywności i wzrostu w Unilever.
Andy Hill, dyrektor ds. danych
Solidne zarządzanie ryzykiem
Proces ten jest obecnie w pełni zintegrowany w całej organizacji, a zespół niedawno osiągnął kamień milowy w postaci 150 „projektów objętych procesem kontroli”.
„Weryfikacja projektów koncepcyjnych wykorzystujących systemy sztucznej inteligencji poprzez dokładną kontrolę na wczesnym etapie pozwala nam być bardziej innowacyjnymi i szybciej wdrażać godne zaufania systemy bazujące na AI” – mówi Andy Hill, dyrektor ds. danych.
W ramach Unilever globalnie korzystamy z ponad 500 systemów sztucznej inteligencji, począwszy od badań i rozwoju, które dzięki AI zapewniają szybsze cykle wdrażania innowacji, po kontrolę zapasów sterowaną maszynowo i doświadczenia konsumenckie w przestrzeni marketingowej oparte na generatywnej sztucznej inteligencji. Dlatego posiadanie ram odpowiedzialnego korzystania z tego typu systemów ma kluczowe znaczenie biznesowe dla Unilever. Tym bardziej, że dzięki nim rozwijamy się, wdrażamy innowacje i tworzymy nowe produkty.
„Widzimy potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zwiększenia produktywności, kreatywności i wzrostu w Unilever” – dodaje Andy.
„Dzięki pomocy AI - wspieramy nasze zespoły poprzez naukę, lepsze podejmowanie decyzji i nowe doświadczenia. Tworząc autonomiczne systemy, wierzymy, że sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność w naszej firmie.”
„W miarę wzrostu liczby wdrożeń tych systemów nie możemy lekceważyć znaczenia kontroli, czy działają one w odpowiedzialny sposób”.
Nadążanie za szybko zmieniającym się sektorem
Pełny wgląd w zasoby sztucznej inteligencji w Unilever zapewnia nam możliwość skutecznego zarządzania ryzykiem i łatwiejszego dotrzymywania kroku nowym globalnym ramom prawnym, takim jak unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji i amerykańskie rozporządzenie wykonawcze w sprawie sztucznej inteligencji.
„Chociaż Unilever opracował prawne i etyczne procedury korzystania ze sztucznej inteligencji, nadal istnieje potencjalne ryzyko związane z kwestiami takimi jak prawa własności intelektualnej, prywatność danych, przejrzystość, poufność i stronniczość AI, ponieważ ramy prawne mogą pozostawać w tyle za szybko rozwijającą się technologią” – wyjaśnia Christine.
Ciągła czujność i skalowalne procesy, zapewniające możliwość dostosowania do rozwijających się przepisów, to najskuteczniejszy sposób na zapewnienie zgodności w tym szybko zmieniającym się środowisku. To właśnie w tym obszarze system kontroli sztucznej inteligencji Unilever ma przewagę.
„Ponieważ popyt na systemy, technologie i możliwości sztucznej inteligencji stale rośnie, spodziewamy się, że przepisy będą ewoluować. Aktualnie różne kraje opracowują własne podejście do zarządzania sztuczną inteligencją” – mówi Andy.
„Będziemy nadal dbać o to, aby Unilever był na bieżąco ze zmianami prawnymi, które mają wpływ na naszą działalność i marki – od własności praw autorskich do materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję po przepisy dotyczące prywatności danych i reklam”.
„Jestem bardzo podekscytowany, widząc, dokąd może nas zaprowadzić integracja innowacji cyfrowych i najnowszych technologii. Jednak musimy również dopilnować, aby dane były właściwie zarządzane, a stosowanie przez nas sztucznej inteligencji zawsze odbywało się w sposób efektywny i zgodny z zasadami odpowiedzialności” – dodaje.