W portfolio Unilever jest wiele marek wartych 5 miliardów euro, a niedawno, po trzech latach zawrotnego wzrostu, do tego grona dołączyła także marka Knorr.
Tajemnicą przepisu na rosnący sukces marki Knorr jest sprzedaż 600 kostek bulionu na minutę.
Prawie dwa wieki po wprowadzeniu na rynek pierwszych suszonych zup Knorr buliony w proszku, galaretki i kostki można obecnie znaleźć w około 60% domowych kuchni na świecie, a także w spiżarniach profesjonalnych szefów kuchni.
Dlaczego bulion jest hitem sprzedaży na całym świecie? W opinii Franka Haresnape, globalnego wiceprezesa Knorr, najważniejsze jest dotrzymywanie kroku trendom żywieniowym oraz potrzebom i gustom konsumentów.
Podejście „glokalne”
Obecnie, asortyment bulionów Knorr jest dostępny w ponad 90 krajach, a paleta produktów opracowanych z myślą o profesjonalistach stale rośnie w ponad 65 krajach.
Jako lider światowego rynku bulionów o wartości 13 miliardów dolarów[a] Knorr szczyci się tym, że jest globalną marką z silnym akcentem lokalnym.
„Jesteśmy globalną marką zakorzenioną w najlepszych regionalnych daniach”, mówi Frank. „Głęboka wiedza na temat lokalnych rynków pozwala nam opracowywać produkty odpowiadające potrzebom ludzi na całym świecie”.
Najwyższej jakości produkty, które odpowiadają gustom konsumentów
To właśnie „glokalne” podejście zapewnia rozwój.
W Ameryce Łacińskiej, gdzie innowacje i działania marketingowe Knorr koncentrują się na popularnych lokalnych potrawach, takich jak czerwony ryż, marka odnotowała dwucyfrowy wzrost w pierwszej połowie tego roku.
Doskonały smak bulionu z kurczaka Knorr zaskarbił sobie gusta mieszkańców Filipin. Jest bardzo często wykorzystywany do przyrządzenia zupy tinola z kurczakiem, jednego z najpopularniejszych lokalnych dań.
Na obszarach, w których powszechnym zjawiskiem są niedobory mikroelementów, Knorr wzbogaca swoje buliony o określone witaminy i minerały.
Na przykład w Etiopii, gdzie jedna na dwie osoby cierpi na niedobór cynku, Knorr ponownie wprowadził na rynek kostki rosołowe z dodatkiem cynku. Ponadto, wprowadziliśmy na rynek produkt wzbogacony o witaminę A, który doskonale nadaje się do przyrządzania gulaszu z ciecierzycy shiro wat, podstawowego dania w kraju.
Wprowadzanie tego typu innowacji na rynek zajmowało kiedyś miesiące, a nawet lata, ale sztuczna inteligencja radykalnie przyspieszyła ten proces. „Kiedy powstawała kostka Knorr Zero Salt Cube, bez dodatku soli, wykorzystanie modelowania cyfrowego pozwoliło naukowcom przeanalizować miliony kombinacji smakowych w ciągu kilku dni zamiast miesięcy”, wyjaśnia Frank.
Możliwość pozostania wiernym swoim podstawowym wartościom przy jednoczesnym wprowadzaniu innowacji w celu zaspokojenia nowych potrzeb konsumentów na poziomie globalnym i lokalnym, uczyniła z Knorr markę wartą 5 miliardów euro, która regularnie gości na stołach konsumentów na całym świecie
Frank Haresnape, globalny wiceprezes Knorr
Wygoda, konsekwencja i doskonałość
U podstaw wszystkich naszych innowacji leży niewątpliwie wygoda. Domowi kucharze na całym świecie pragną uzyskać autentyczny smak, którego stworzenie zwykle zajmuje godziny, jednak z pomocą marki Knorr można go osiągnąć w kilka minut.
Wygodę cenią sobie także profesjonalni kucharze, czego dowodem jest odnotowany w 2023 roku 15% wzrost sprzedaży w kategorii bulionów i przypraw Knorr przeznaczonych do wykorzystania w profesjonalnych kuchniach.
Mogą one stanowić niewielką część całkowitego kosztu dania w lokalu gastronomicznym, ale to niezawodność bulionów Knorr, zarówno pod względem smaku, jak i wydajności, sprawia, że są one tak lubiane przez profesjonalistów z branży - aż. 55% badanych stwierdziło, że zapewnienie stałej jakości składników, czas przygotowania i oryginalny smak to największe wyzwania, z jakimi dziś się mierzą.[b]
„Dzięki bulionom Knorr, szefowie kuchni mierzący się z problemami na rynku pracy i inflacją mają na wyciągnięcie ręki rozwiązania, które pozwalają im tworzyć odważne, autorskie połączenia smakowe i pomagają zadbać o to, aby każde danie w menu lokalu było wizytówką wyjątkowego smaku”, wyjaśnia Frank.
Nadążając za zmieniającymi się gustami i trendami
Oferują również wygodny dostęp do trudnych do osiągnięcia kombinacji smakowych i nowych trendów kulinarnych.
Na przykład linia Intense Flavours pozwala w prosty sposób osiągnąć złożone aromaty, takie jak Caramelized Umami czy Deep Smoke. Buliony są opracowywane poprzez zastosowanie autentycznych procesów kulinarnych, takich jak wędzenie, fermentacja czy pieczenie, i sprawdzą się na każdym etapie procesu gotowania, od marynowania po przyprawianie.
Buliony Knorr są główną gwiazdą raportu Unilever Food Solutions Future Menu Trends, który przez ostatnie dwa lata prezentował sposoby wykorzystywania linii do tworzenia popularnych przepisów.
Bulion w nowej odsłonie z myślą o nowym pokoleniu
Gwarancja błyskawicznego smaku bulionu Knorr odgrywa również kluczową rolę w utrzymaniu marki jako istotnej w świadomości kolejnych pokoleń.
„Nasza marka opanowała smak do perfekcji, dlatego musimy zaskarbić sobie serca nowego pokolenia domowych kucharzy dzięki przepisom kulinarnym, które są pyszne, pożywne i łatwe do wykonania”, mówi Frank.
„Buliony Knorr to idealny sposób na podkręcenie smaku, dzięki któremu nawet początkujący kucharze szybko przygotują pożywne posiłki zgodne z trendami kulinarnymi napędzanymi przez obecną kulturę jedzenia opartą na rozrywce”, dodaje, odnosząc się do ostatnich badań, według których 67% młodych konsumentów szuka inspiracji kulinarnych w mediach społecznościowych.[c]
W tym celu marka uruchomiła kampanię Taste Combo w USA i zaangażowała do niej celebrytów, aby podkreślić zalety pysznej domowej kuchni.
W ubiegłym roku amerykańska raperka Cardi B zaprezentowała pożywny i bardziej przystępny cenowo sposób na viralowe danie Marry Me Chicken, co przyniosło marce 2,6 miliarda wyświetleń i najwyższy udział w dolarach od trzech lat.
Tegoroczna kampania zapowiada się jeszcze lepiej, a zdrowa wariacja na temat kurczaka z pieprzem cytrynowym Ludacrisa, rapera i aktora, ma już 2,3 miliarda wyświetleń, których wciąż szybko przybywa.
„Zmieniamy wizerunek bulionu w świadomości nowego pokolenia konsumentów — z niezbędnego produktu w szafce po niepowtarzalny trik smakowy”, mówi Frank.
„Możliwość pozostania wiernym swoim podstawowym wartościom przy jednoczesnym wprowadzaniu innowacji w celu zaspokojenia nowych potrzeb konsumentów na poziomie globalnym i lokalnym, uczyniła z Knorr markę wartą 5 miliardów euro, która regularnie gości na stołach konsumentów na całym świecie”