W Unilever jesteśmy zdeterminowani, by rozwijać naszą działalność biznesową bez uszczerbku dla ochrony i odbudowy naturalnych ekosystemów rolnych – w tym lasów. To one są ,,płucami” naszej planety, schronieniem dla rzadkich i zagrożonych gatunków dzikich zwierząt oraz źródłem utrzymania dla ponad miliarda ludzi.
Jednym z moich pierwszych doświadczeń po ukończeniu studiów, była praca w think tanku, zajmującym się ochroną środowiska w Indonezji. Miałem wówczas okazję na własne oczy zobaczyć katastrofalne skutki wylesiania. Pamiętam podróż samochodem przez środkowy Kalimantan, gdzie nad wiejskimi drogami unosił się dym i ogień – był to sezon wypalania. Producenci czyścili w ten sposób naturalne siedliska, żeby zaspokoić popyt na ziemię pod uprawę palmy olejowej.
Unilever jest jednym z największych na świecie nabywców certyfikowanego, zrównoważonego oleju palmowego wykorzystywanego do produkcji towarów konsumpcyjnych. Często zadaje się nam pytanie, dlaczego nadal go używamy?
To nie olej palmowy jest problemem
Olej palmowy jest najwydajniejszym pod względem wykorzystywanych gruntów olejem roślinnym. Palma olejowa odpowiada za 40% globalnej produkcji oleju roślinnego, zajmując przy tym jedynie 6% gruntów rolnych, przeznaczonych pod uprawę nasion oleistych.
Dla milionów rolników i lokalnych społeczności w Indonezji i Malezji – skąd pochodzi ponad 80% światowej produkcji oleju palmowego – praca na plantacjach stanowi główne źródło utrzymania. A wraz z dynamicznym rozwojem branży, proces wylesiania nabierał tempa, co doprowadziło do pojawienia się wyzwań, takich jak niskie standardy produkcji, zaostrzenie konfliktów o ziemię i nieprzestrzeganie praw pracowniczych.
Unilever jako jeden z kluczowych nabywców oleju palmowego, odgrywa istotną rolę w procesie zmiany tej branży w bardziej zrównoważoną i przynoszącą korzyści zarówno rolnikom jak i szerszej społeczności po dziką przyrodę i naturę.
Zostałem starszym menedżerem ds. zrównoważonego zaopatrzenia w Unilever, aby na dużą skalę wprowadzić w życie pozytywne zmiany, zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego.
Nasza droga do łańcucha dostaw wolnego od wylesiania
W 2020 r. zobowiązaliśmy się do stworzenia łańcucha dostaw bez wylesiania i przekształcania terenów pod uprawy kluczowych towarów, takich jak olej palmowy, papier i tektura, herbata, soja i kakao. Tych pięć kluczowych towarów przyczynia się do ponad 65% całkowitego wpływu Unilever na grunty. Ich uprawy są najczęściej związane z wylesianiem i przekształcaniem naturalnych ekosystemów w pola uprawne.
Nasze zobowiązanie oznacza, że produkty wchodzące do naszego bezpośredniego łańcucha dostaw nie mogą pochodzić z terenów wylesionych na potrzeby upraw lub jakiegokolwiek innego wykorzystania.
Pod koniec 2023 r. zostaliśmy niezależnie zweryfikowani jako w 97,5% wolni od wylesiania w odniesieniu do naszych głównych towarów. Osiągnięcie takiego wyniku było wielkim wyzwaniem, ale też ogromną szansą. Wymagało współpracy z wieloma partnerami, z którymi łączą nas wyznawane wartości. Są to dostawcy bezpośredni, ale też ci z zalesionych terenów, lokalne społeczności, władze, inne firmy oraz partnerzy technologiczni.
Będziemy kontynuować ten wspólny wysiłek i dalej rozwijać podjęte działania, korzystając z naszej skali i innowacyjnych technologii.
Wykorzystanie innowacyjnej technologii do monitorowania i transformacji pierwszego, kluczowego, etapu łańcucha dostaw
Na początku naszej drogi ku zrównoważonemu łańcuchowi dostaw oleju palmowego, wolnego od wylesiania, napotkaliśmy wyzwania związane z certyfikacją i identyfikowaniem surowca. Jednym z głównych wyzwań jest fakt, że rolnicy uprawiający palmy olejowe sprzedają swoje produkty lokalnym agentom i pośrednikom, zanim dotrą one do nas. To zmotywowało nas do prześledzenia złożonej sieci przepływów.
Standardowa praktyka monitorowania w branży polegała na sprawdzaniu zaopatrzenia i wylesiania w promieniu 50 km wokół zakładu. Wynika to z faktu, że świeże kiście owoców palmy olejowej muszą zostać przetworzone w ciągu 24 godzin od zbioru. Taka metodologia okazała się jednak za mało precyzyjna, by spełnić nasze wymagania dotyczące zapobiegania wylesianiu i usprawniające identyfikację surowca, i tu właśnie wkracza technologia.
Technologia w praktyce
Współpracujemy z największymi firmami technologicznymi i innowacyjnymi start-upami, wykorzystując dane satelitarne, geolokalizację, technologię blockchain i sztuczną inteligencję, aby stworzyć zestaw nowych praktyk, które zmienią sposób identyfikowania oleju palmowego.
Jeden z naszych partnerów Earthwualizer, wykorzystuje wysokiej jakości dane koncesyjne i monitoring satelitarny. W połączeniu z najlepszym w swojej klasie wykazem danych dotyczących odpowiedzialności, pomaga nam monitorować ponad 20 milionów hektarów w Azji Południowo-Wschodniej.
Nawiązaliśmy także współpracę z partnerami gromadzącymi dane geolokalizacyjne w terenie, dotyczące identyfikacji naszych rolników prowadzących małe gospodarstwa rolne. Z kolei technologia blockchain zabezpiecza pozyskane dane przed manipulacją po ich zarejestrowaniu.
Pragniemy jednak podkreślić, że zrównoważony olej palmowy nie stanie się powszechny, jeśli będziemy działać w odosobnieniu. Możemy zaopatrywać się na najbardziej zrównoważonej plantacji w regionie, ale jeśli sąsiednia plantacja wylesia teren i osusza torfowiska, nasze wysiłki tracą na znaczeniu.
Zwiększanie wpływu, czyli budowanie relacji i poprawa warunków życia
Dzięki naszym programom bezpośredniego zaopatrzenia i centrom rozwoju drobnych producentów, współpracujemy z niezależnymi dostawcami i korzystamy z ich niewielkiej bazy drobnych producentów, którzy do tej pory byli w większości pomijani w zrównoważonych łańcuchach dostaw.
UD Lestari i KUD Tani Subur to przykłady dwóch niezależnych grup rolników z małych gospodarstw, z którymi miałem przyjemność bezpośrednio współpracować. Pomogliśmy obu poprzez szkolenia w zakresie upraw i wspaniale było z pierwszej ręki zobaczyć pozytywne zmiany w ich łańcuchu wartości.
Otrzymaliśmy doniesienia o wzroście plonów średnio o 13–15% dzięki ulepszonym metodom zbiorów, przycinania i praktykom rolniczym.
Nabywanie produktów bezpośrednio od tych rolników z małych gospodarstw pomaga również zwiększyć ich produktywność i dochody, zachęca ich do zarządzania gruntami i zmniejsza chęć do dalszej wycinki lasów.
Poprawa przejrzystości w naszym łańcuchu dostaw
Do tej pory zidentyfikowaliśmy ponad 36 000 niezależnych rolników z małych gospodarstw w krajach, które dostarczają nam olej palmowy.
Naszym celem jest pomoc w poprawie identyfikowalności i przejrzystości oraz zrozumienie ich potrzeb rolniczych.
Przeszkoliliśmy również 34 000 niezależnych rolników prowadzących małe gospodarstwa, w zakresie dobrych praktyk rolniczych, pomagając im zwiększyć dochody dzięki uprawom wyższej jakości.
Pomogliśmy też 14 000 niezależnych rolników z małych gospodarstw uzyskać certyfikat RSPO (Stowarzyszenia Na Rzecz Zrównoważonego Przetwórstwa Oleju Palmowego).
Wszystkie te inicjatywy przybliżają nas do zniwelowania różnic w dochodach oraz ochrony i przywracania środowiska naturalnego.
Zwiększają one również ilość certyfikowanego, zrównoważonego i zweryfikowanego oleju palmowego pozyskiwanego bez wylesiania w naszym łańcuchu dostaw oraz w branży.
Praca na rzecz szerszych zmian w branży
Możliwość stwierdzenia, że pozyskujemy nasze towary bez wylesiania ma znaczenie nie tylko dla nas, ale także dla naszych konsumentów i rozmaitych instytucji czy organizacji funkcjonujących w ramach społeczeństwa obywatelskiego, które słusznie chcą wiedzieć więcej o surowcach w naszych produktach.
Staje się to również coraz większym problemem regulacyjnym.
Ponieważ kraje, w tym USA i UE, ustanawiają własne normy dotyczące towarów wiążących się z zagrożeniem dla lasów, musimy zapewnić zgodność z takimi wymogami.
Robimy to poprzez dalsze inwestowanie w naszą infrastrukturę, utrzymywanie i wzmacnianie naszych partnerstw technologicznych oraz rozwijanie programów identyfikowalności, które prowadzimy z naszymi dostawcami i rolnikami z małych gospodarstw.
Słuchając interesariuszy z całej branży, współpracując z lokalnymi rządami, dostawcami i rolnikami z małych gospodarstw oraz pracując razem nad rozwiązaniami, będziemy w stanie wprowadzić rzeczywiste zmiany w całej branży.
Aby dowiedzieć się więcej o naszych zobowiązaniach dotyczących klimatu, przyrody, tworzyw sztucznych i źródeł utrzymania, odwiedź nasze Centrum Zrównoważonego Rozwoju.