Każda innowacja produktowa zaczyna się od odkrycia problemu konsumenta, który wymaga rozwiązania.
W dziale badań i rozwoju Unilever nasi wiodący na świecie naukowcy znajdują odpowiedzi na te problemy i przekształcają je w produkty, które konsumenci chcą kupować. Tylko w 2023 r. innowacje produktowe opracowane przez naszych ekspertów zwiększyły nasze obroty o 1,8 mld euro.
Od detergentów działających w krótkich cyklach prania po linie produktów do pielęgnacji włosów, które docierają do źródła uszkodzeń i przywracają włosom blask – wprowadzamy innowacje na rzecz rozwoju. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak to robimy.
Wykorzystanie badań i rozwoju opartych na sztucznej inteligencji do przyspieszenia rozwoju nowych pomysłów
Nowe narzędzia, w tym oparte na sztucznej inteligencji, rewolucjonizują proces i szybkość, z jaką nasi eksperci dokonują nowych odkryć. Naukowcy mogą teraz mapować miliony kombinacji enzymów i cząsteczek. Pomoże nam to opracować nowe rozwiązania, których zbadanie w przeciwnym razie zajęłoby dziesięciolecia.
Sztuczna inteligencja używana jest również do badania skuteczności produktów w różnych scenariuszach i warunkach. Może też usprawnić produkcję, tworząc procesy, które możemy powielać na dużą skalę w naszych fabrykach na całym świecie.
To wszystko pomaga nam wprowadzać nowe innowacje na rynek w niewyobrażalnym wcześniej tempie. Odpowiadamy na potrzeby konsumentów szybciej i lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.
Keith Rutherford, dyrektor ds. innowacji w dziale badań i rozwoju chemii gospodarczej
Fabryka Innowacji Materiałowych liderem wykorzystania robotów
Fabryka Innowacji Materiałowych (z ang. Materials Innovation Factory – MIF), współzałożona przez Unilever, Uniwersytet w Liverpoolu i instytut Research England, może się pochwalić największą na świecie liczbą robotów zaangażowanych w prace związane z chemią materiałów. Optymalizują one analizę danych, utrzymują spójność badań i pracują 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Niedawno roboty MIF pomogły nam opracować nowy detergent do prania, Persil Wonder Wash, który wykorzystuje specjalną kombinację enzymów w zgłoszonej do opatentowania technologii Pro-S.
Persil Wonder Wash nie tylko usuwa plamy i nieprzyjemne zapachy w cyklach prania trwających zaledwie 15 minut, ale także pozostawia mniej pozostałości produktu i zapewnia przyjemny zapach.
W celu zbadania wspomnianych możliwości prania w fazie rozpoznawczej roboty w MIF pracowały przez całą dobę, przeprowadzając badania, których ukończenie zwykle zajmuje tygodnie.
Roboty można zaprogramować tak, aby naśladowały cykle pracy różnych pralek używanych na całym świecie – ładowanych od góry i od przodu, dostosowując rodzaj wody, typy cyklu oraz wartość temperatury.
Badanie te dostarczają cenne dane. Wykorzystując naukę opartą na obliczeniach, jesteśmy w stanie szybko modyfikować zmienne, co pomaga nam przewidzieć, jak dobrze sprawdzi się produkt.
„Korzystanie z robotów pozwala nam zachować spójność w pobieraniu próbek oraz podczas badań, zapewniając, że dane, którymi dzielimy się z naszymi współpracownikami na całym świecie, są najwyższej jakości” – mówi Keith Rutherford, dyrektor ds. innowacji w dziale badań i rozwoju chemii gospodarczej.
„Możemy również zaoszczędzić czas naszych naukowców, dając im przestrzeń do kreatywności, eksperymentowania i wynajdowania nowych rozwiązań zamiast wykonywania powtarzalnych zadań”.
„To wszystko pomaga nam wprowadzać nowe innowacje na rynek w niewyobrażalnym wcześniej tempie. Odpowiadamy na potrzeby konsumentów szybciej i lepiej niż kiedykolwiek wcześniej”.
Badanie i rozwijanie doświadczeń użytkownika w naszym Laboratorium Innowacji Produktowych
Nowo otwarte w 2023 roku Laboratorium Innowacji Produktowych w Port Sunlight przekształca naukę i technologię w doskonałe produkty.
Na przykład w branży pielęgnacji włosów, zwiększenie zainteresowania stylizacją napędza popyt konsumentów na produkty, które chronią i naprawiają zniszczone włosy.
„Aby zaspokoić te potrzeby, opracowaliśmy technologie, które działają na zewnątrz oraz wewnątrz włókien włosów, naprawiając uszkodzenia” – mówi Glyn Roberts, dyrektor ds. rozwoju w dziedzinie urody i dobrego samopoczucia w dziale pielęgnacji włosów
„Zaczęliśmy od zbadania naturalnego pancerza włosa, którym są łuski na jego zewnętrznej powierzchni. Są one pokryte sebum, które działa jak naturalna odżywka. Uszkodzony włos traci sebum” – wyjaśnia Glyn. „A bez tej warstwy ochronnej zabiegi na włosach, takie jak rozjaśnianie, promienie UV z silnego światła słonecznego, a nawet mycie włosów, mogą uszkodzić wewnętrzne białka, które nadają włosom siłę”.
Nasze technologie Smart Fibre Shield i Fibre Active, chronione 11 patentami, działają w celu ochrony włosów poprzez precyzyjne ukierunkowanie i naprawę najbardziej uszkodzonej części włosa od wewnątrz, jak i od zewnątrz.
„Efekt ten uzyskuje się poprzez dostarczenie produktu do najbardziej uszkodzonych części powierzchni włosa, penetrację i odbudowę uszkodzonych włókien wewnętrznych oraz zapewnienie gładkości i możliwości rozczesywania podczas mycia” – mówi Glyn.
Technologie te zostały teraz włączone do gamy Dove Intensive Repair Technology, która obejmuje szampon, odżywkę i maskę.
„Produkty zostały zaprojektowane w celu stopniowej odbudowy naturalnej sprężystości włosów, co pomaga chronić je przed przyszłymi uszkodzeniami i sprawia, że włosy wyglądają na lśniące i odżywione” – dodaje.
Prototypowanie w Centrum Zaawansowanej Produkcji
Każda formuła opracowana w naszych laboratoriach w Port Sunlight trafia do Centrum Zaawansowanej Produkcji, gdzie jest przekształcana w innowację „gotową do użycia w fabryce”.
Centrum dysponuje szeroką gamą zaawansowanego sprzętu produkcyjnego zaprojektowanego w celu odtworzenia wielu naszych procesów produkcyjnych na całym świecie. W centrum oceniamy wszystko – od jakości produktu i wydajności procesu po projekt linii pakującej.
„Sprzęt ma wbudowane zaawansowane czujniki, które pozwalają naszym inżynierom opracowywać cyfrowe bliźniaki naszych procesów produkcyjnych” – wyjaśnia Julian Clarke, kierownik ds. inżynierii rozwoju procesów.
Każda próba jest rejestrowana. „Analiza tego ogromnego zbioru danych przy użyciu narzędzi takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe pozwala nam tworzyć zoptymalizowane i spersonalizowane receptury procesów dla naszych fabryk na całym świecie” – dodaje. „A to oznacza, że możemy wytwarzać doskonałe produkty w każdym miejscu i za każdym razem”.
Przyszłościowe innowacje w zakresie badań i rozwoju
Każdego dnia z naszych produktów korzysta 3,4 miliarda ludzi. Nie byłoby to możliwe bez ekspertów ds. badań i rozwoju pracujących w zakładach takich jak MIF i Port Sunlight, dostarczających konsumentom najlepsze produkty.
Dzięki połączeniu ich umiejętności i wiedzy z wiodącym na świecie cyfrowym ekosystemem badawczo-rozwojowym, wpływ naszych innowacji nigdy nie był większy.
Aby dowiedzieć się więcej o innowacjach w Unilever, obejrzyj raport Tech Transformers na CNBC.