Unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji[a] jest pierwszym na świecie kompleksowym prawem dotyczącym sztucznej inteligencji, mającym na celu ograniczenie ryzyka związanego z jej wykorzystaniem i jest powszechnie uważane za wzór dla innych podobnych systemów regulacyjnych dotyczących sztucznej inteligencji opracowywanych na całym świecie.
Jednak w Unilever odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji jest priorytetem od lat, jak wyjaśniają Andy Hill, dyrektor ds. danych i Christine Lee, dyrektor ds. ochrony prywatności.
Kompleksowa gwarancja: przemyślany sposób pracy ze sztuczną inteligencją
Pierwsze kroki na drodze w kierunku kontroli sztucznej inteligencji spółka Unilever postawiła w 2019 r., kiedy to wraz z eskalacją globalnej debaty na temat przejrzystości cyfrowej i prywatności, zaczęła weryfikować swoje praktyki w zakresie etyki danych oraz sztucznej inteligencji.
W 2021 r. spółka Unilever zaostrzyła swoje zasady biznesowe, zobowiązując się do odpowiedzialnego, etycznego i uczciwego wykorzystywania danych. W kolejnych latach zaczęliśmy budować nasz proces kontroli sztucznej inteligencji, skalując go na potrzeby szybkiego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji. Teraz stał się on częścią naszego sposobu prowadzenia działalności.
„Zgodność z przepisami to kluczowy element naszych ram odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji, a my aktywnie monitorujemy i ustosunkowujemy się do nadchodzących zmian w prawie, które mogą mieć wpływ na Unilever” – wyjaśnia Christine Lee, dyrektor ds. ochrony prywatności.
Aby zapewnić zgodność z przepisami, nowe potencjalne projekty wykorzystujące systemy sztucznej inteligencji w Unilever są oceniane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów merytorycznych, w tym naszych partnerów z Holistic AI. Dokonują oni przeglądu potrzeb projektu, zarządzając ryzykiem i sugerując ulepszenia lub strategie łagodzące, które mogą być potrzebne przed jego wdrożeniem, a także prowadząc wszelkie bieżące monitorowanie.
Ten system klasyfikacji jest dodatkowo wspierany przez Zasady Odpowiedzialnego Korzystania Ze Sztucznej Inteligencji Unilever, które potwierdzają nasze zaangażowanie w opracowywanie, wdrażanie i wykorzystywanie technologii sztucznej inteligencji zgodnie z Kodeksem Zasad Biznesowych Unilever, wymogami prawnymi i regulacyjnymi oraz standardami ONZ.
Widzimy potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zwiększania produktywności, kreatywności i wzrostu w Unilever.
Andy Hill, dyrektor ds. danych
Solidne zarządzanie ryzykiem
Proces ten jest obecnie w pełni zintegrowany w całej organizacji, a zespół niedawno osiągnął kamień milowy w postaci 150 „projektów objętych procesem kontroli”.
„Weryfikacja projektów koncepcyjnych wykorzystujących systemy sztucznej inteligencji poprzez dokładny proces kontroli na wczesnym etapie pozwala nam być bardziej innowacyjnymi i szybciej wdrażać godne zaufania systemy sztucznej inteligencji” – mówi Andy Hill, dyrektor ds. danych.
Przy ponad 500 systemach sztucznej inteligencji działających na całym świecie, począwszy od badań i rozwoju opartych na sztucznej inteligencji, które zapewniają szybsze cykle wdrażania innowacji, po kontrolę zapasów sterowaną maszynowo i doświadczenia konsumenckie w przestrzeni marketingowej oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, posiadanie ram odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji, które regulują jej rozwój, wdrażanie i wykorzystanie, ma kluczowe znaczenie biznesowe dla Unilever.
„Widzimy potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zwiększenia produktywności, kreatywności i wzrostu w Unilever” – dodaje Andy.
„Dzięki tej pomocy wspieramy nasze zespoły poprzez naukę, lepsze podejmowanie decyzji i nowe doświadczenia. A tworząc autonomiczne systemy, wierzymy, że sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność w naszej firmie”.
„W miarę wzrostu liczby wdrożeń tych systemów nie możemy lekceważyć znaczenia upewnienia się, że działają one w odpowiedzialny sposób”.
Nadążanie za szybko zmieniającym się sektorem
Pełny wgląd w zasoby sztucznej inteligencji w spółce Unilever zapewnia nam możliwość skutecznego zarządzania ryzykiem i łatwiejszego dotrzymywania kroku nowym globalnym ramom prawnym, takim jak unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji i amerykańskie rozporządzenie wykonawcze w sprawie sztucznej inteligencji.
„Chociaż spółka Unilever opracowała prawne i etyczne procedury korzystania ze sztucznej inteligencji, nadal istnieje potencjalne ryzyko związane z kwestiami takimi jak prawa własności intelektualnej, prywatność danych, przejrzystość, poufność i stronniczość sztucznej inteligencji, ponieważ ramy prawne mogą pozostawać w tyle za szybko rozwijającą się technologią” – wyjaśnia Christine.
Ciągła czujność i skalowalne procesy, zapewniające możliwość dostosowania do rozwijających się przepisów, to najskuteczniejszy sposób na zapewnienie zgodności w tym szybko zmieniającym się krajobrazie, i właśnie w tym miejscu system kontroli sztucznej inteligencji Unilever ma przewagę.
„Ponieważ popyt na systemy, technologie i możliwości sztucznej inteligencji stale rośnie, spodziewamy się, że przepisy będą ewoluować, ponieważ różne kraje omawiają własne podejście do zarządzania sztuczną inteligencją” – mówi Andy.
„Będziemy nadal dbać o to, aby spółka Unilever była na bieżąco ze zmianami prawnymi, które mają wpływ na naszą działalność i nasze marki – od własności praw autorskich do materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję po przepisy dotyczące prywatności danych i reklam”.
„Jestem bardzo podekscytowany, widząc, dokąd może nas zaprowadzić integracja innowacji cyfrowych i najnowszych technologii. Jednakże musimy również dopilnować, aby dane były właściwie zarządzane, a stosowanie sztucznej inteligencji przez Unilever zawsze odbywało się w sposób efektywny i zgodny z zasadami odpowiedzialności” – dodaje.