Przejdź do zawartość

Definiowanie nowej ery przywództwa w zakresie zrównoważonego rozwoju

Opublikowany:

Hein Schumacher, CEO Unilever, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat naszych planów zrównoważonego rozwoju.

Zdjęcie Heina Schumachera

Ostatnia dekada cechowała się niezwykłymi zdarzeniami – globalną pandemią, szokiem inflacyjnym występującym raz na pokolenie, wojnami i podziałami geopolitycznymi – których skutki są nadal odczuwalne w gospodarstwach domowych, gospodarce i systemach politycznych.

Jednocześnie, wyzwania środowiskowe i społeczne zagrażające nasze planecie i społeczeństwom stały się bardziej dotkliwe i pilne. Bez względu na to, czy mówimy o kryzysie klimatycznym, czy nierównościach społecznych, nie potrzebują one wprowadzenia, gdy stoją przed nami w tak oczywisty sposób.

W Unilever jesteśmy głęboko przekonani, że biznes ma wszelkie powody, by stawić czoła tym wyzwaniom, co zresztą robimy od wielu lat. Począwszy od Planu Zrównoważonego Życia Unilever po Strategię Kompasu i najnowszy Plan Działań na Rzecz Transformacji Klimatycznej, skutecznie osadziliśmy zrównoważony rozwój w centrum naszej strategii biznesowej.

Dzięki temu wiele udało nam się osiągnąć i zyskaliśmy liczne korzyści. Zbudowaliśmy bardziej odporne łańcuchy dostaw, wygenerowaliśmy znaczące oszczędności w naszej działalności operacyjnej i przyciągnęliśmy do firmy liczne talenty.

Teraz, patrząc w przyszłość, wierzymy, że mamy okazję zdefiniować nową, trzecią erę przywództwa w zrównoważonym biznesie.

Pierwsza era – ponad dekadę temu – dotyczyła głównie alarmowania i ustalania długoterminowych ambicji. Druga dotyczyła dalszego wprowadzania oraz integracji zrównoważonego rozwoju w biznesie i łańcuchach dostaw. A trzecia? Dla nas wiąże się ona z szybszym wprowadzaniem zmian i wywieraniem większego wpływu poprzez integrację postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju z osiąganiem wyników biznesowych. Tego potrzebuje świat. Tego oczekują nasi interesariusze – od inwestorów po konsumentów. Po raz kolejny Unilever zamierza być liderem.

Poświęciliśmy wiele miesięcy, aby zastanowić się, w jaki sposób rozwinąć nasze podejście. Rezultatem są trzy kluczowe zmiany, które zamierzamy wprowadzić.

  • Większe skupienie na alokacji zasobów na rzecz naszych priorytetów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
  • Szybsze prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia naszych długoterminowych ambicji.
  • Większa systematyczność w naszym podejściu do czynników umożliwiających i blokujących postęp poza naszą bezpośrednią kontrolą.

To trzy kluczowe zasady, którymi będziemy kierować się w naszej pracy w nadchodzących latach.

Większe skupienie

Plan zrównoważonego rozwoju Unilever obejmuje wiele różnych kwestii.

Jednak z doświadczenia wiemy, że musimy się bardziej skupić na alokacji naszych zasobów, aby dokonać zauważalnego postępu w złożonych wyzwaniach stojących przed nami.

Zilustruję to przykładem. W 2020 roku wyznaczyliśmy sobie cel wyeliminowania zjawiska wylesiania w łańcuchu dostaw oleju palmowego, papieru i tektury, herbaty, soi i kakao. Przez kilka lat przeznaczyliśmy znaczące zasoby, aby stawić czoła temu wyzwaniu w wielu jego wymiarach: poprzez wspieranie drobnych rolników, doskonalenie praktyk uprawy, zapewnienie identyfikowalności i przejrzystości w łańcuchu dostaw; budowę własnych zakładów przetwórczych; wprowadzanie innowacji w zakresie materiałów alternatywnych dzięki wykorzystaniu współczesnej nauki; oraz poprzez przeformułowanie tysięcy linii produktów w celu zmniejszenia lub wyeliminowania ich zależności od towarów stwarzających ryzyko dla lasów.

To skoncentrowane podejście pomogło nam osiągnąć do końca 2023 roku 97,5% wolumenu zamówień niepowodujących wylesiania. Właśnie takie podejście zamierzamy powtórzyć.

Patrząc w przyszłość, skoncentrujemy nasze wysiłki na czterech kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem, w odniesieniu do których niedawno zaktualizowaliśmy nasze publiczne zobowiązania i które są w pełni ujęte w naszym Planie Działań na Rzecz Rozwoju. Są to klimat, przyroda, tworzywa sztuczne i warunki bytowe.

Nasze zaktualizowane zobowiązania mają bardzo szeroki zakres, ale jednocześnie są celowo i bezwzględnie realistyczne. Jesteśmy zdeterminowani, aby Unilever je zrealizował, dokładnie tak samo, jak dzieje się to w przypadku naszych działań względem celów finansowych. Wyznaczyliśmy sobie ambicje w obszarze zrównoważonego rozwoju, które są wiarygodne i które naszym zdaniem możemy zrealizować, mając rzeczywisty pozytywny wpływ.

Oczywiście, pozostajemy również w pełni zaangażowani w fundamentalne zasady prowadzenia odpowiedzialnego biznesu, takie jak: poszanowanie praw człowieka, wspieranie równości, różnorodności i włączenia społecznego, uczciwe prowadzenie działalności gospodarczej i zapewnianie bezpieczeństwa ludzi. Wszystkie te kwestie są głęboko zakorzenione w naszej działalności i będziemy o nich informować w nadchodzących latach.

Coraz pilniejsze działania

Rozumiemy, dlaczego firmy są czasami oceniane na podstawie ich długoterminowych zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Stanowią one ważny punkt docelowy, który wyznacza strategię i napędza współpracę w zakresie złożonych wyzwań w różnych obszarach działalności.

Chociaż rygorystyczne i oparte na osiągnięciach nauki długoterminowe zobowiązania mają fundamentalne znaczenie, musimy także mieć pewność, że działamy już teraz. Dlatego wyznaczyliśmy sobie także cele krótkoterminowe – dzięki temu wiemy, jakie kroki musimy podjąć już teraz – wpisując je na stałe w cykle strategiczne, które planuje większość firm. To tutaj dokonujemy alokacji kapitału, uzgadniamy kompromisy i ponosimy odpowiedzialność. W ten sposób dbamy, aby cała organizacja rozwijała się w sposób zrównoważony.

Nasze bieżące cele – długoterminowe ambicje uzupełnione o cele krótko- i średnioterminowe – uwzględniają właśnie to podejście. Opracowaliśmy szczegółowy, określony w czasie plan działania, w ramach którego włączyliśmy potrzeby inwestycyjne do cykli planowania biznesowego. Dokonujemy regularnego przeglądu na szczycie organizacji, aby monitorować nasze postępy i w razie potrzeby podjąć szybkie działania.

Dostosowujemy również poziom odpowiedzialności za realizację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do innych rezultatów biznesowych – począwszy od wskaźników KPI Unilever po indywidualne cele kadry zarządzającej. Otrzymywanie nagród będzie w dalszym ciągu połączone z osiąganiem wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju w ramach naszego szerszego Planu Działań na Rzecz Rozwoju, aby podnosić wydajność Unilever.

Większa systematyczność

Jako Unilever, od dawna opowiadamy się za zmianami systemowymi, które przyspieszą zrównoważony rozwój, angażując się w liczne przedsięwzięcia, w których często odgrywamy wiodącą rolę.

Możliwości dokonywania postępu w zakresie zrównoważonego rozwoju, nad którym mamy pełną kontrolę, są coraz mniejsze. Dlatego w nadchodzącej dekadzie skoncentrujemy się na możliwościach, które w dużej mierze zależą od transformacji globalnego łańcucha wartości, innowacji technologicznych i polityk publicznych, dzięki którym będą one możliwe i dostępne.

Oznacza to, że Unilever będzie mocniej wykorzystywać swój głos i siłę mobilizacji w odniesieniu do czynników umożliwiających i blokujących nasz postęp.

Przykładem takich działań jest wzmocnienie współpracy z naszymi partnerami, w tym nasz program klimatyczny dla dostawców. Jego celem jest rozwijanie możliwości zrównoważonego rozwoju z 300 naszymi największymi dostawcami, którzy odpowiadają za większość emisji gazów cieplarnianych z zakresu 3.

Kolejnym elementem jest bardziej asertywne wsparcie dla polityk, które wspierają stworzenie warunków umożliwiających postęp w ramach naszych łańcuchów wartości. Dobrym przykładem takiej aktywności jest sposób, w jaki przewodzimy w ramach apelu o globalny traktat ws. tworzyw sztucznych, który ustanowi wiążące zasady, cele i normy dotyczące przeprojektowania opakowań, modeli ponownego użycia/uzupełniania, rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR), przetwarzania odpadów i eliminacji nadmiernych tworzyw sztucznych.

W tym zakresie, zamierzamy angażować się w bardziej transparentny sposób. Świadectwem tych wysiłków jest publikacja naszego pierwszego Przeglądu Zaangażowania na Rzecz Polityki Klimatycznej (PDF 1.39 MB), która określa nasze priorytety w polityce klimatycznej i stanowi krytyczny przegląd stanowisk i działań naszych głównych stowarzyszeń branżowych.

Podsumowując, w Unilever chcemy robić mniej, ale z większym skutkiem. Nasz zaktualizowany plan działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – oparty na większym skupieniu, pilniejszych działaniach i zmianach systemowych – nie stanowi wyjątku. Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować nasz plan i nie możemy doczekać się efektów, które przyniesie – naszej firmie i wielu naszym interesariuszom.

Ujęcie palmy w górę
Wróć do góry