Już od ośmiu lat realizujemy nasz Plan życia w sposób zrównoważony i poczyniliśmy znaczne postępy w zakresie wielu wytyczonych celów.
Obejrzyj poniższy film lub odwiedź naszą stronę aktualności by dowiedzieć się więcej.
W ciągu tych kilku lat wiele się nauczyliśmy. W szczególności tego, że nowe technologie, nowe modele biznesowe i nowe sposoby myślenia są podstawą dla zmiany, której potrzebuje świat — i to one umożliwiają wprowadzenie jej szybko i na dużą skalę.
Przed nami wciąż wiele wyzwań i nadal nie mamy odpowiedzi na wszystkie pytania. Nie ulega jednak wątpliwości, że odmienne podejście będzie kluczowym czynnikiem napędzającym rozwój naszej firmy.
„Popularyzacja zrównoważonego stylu życia pozostanie najważniejszym celem naszej firmy” —mówi Alan Jope, prezes Unilever. — „Realizując ten cel, Unilever będzie niezmiennie dążyć do zapewnienia, by działalność biznesowa miała moc czynienia dobra. Coraz więcej naszych marek będzie służyć wyraźnie określonym działaniom na rzecz społeczeństwa i ochrony środowiska. Takie podejście podyktowane jest zarówno postawą naszych pracowników, jak i oczekiwaniami naszych klientów. Nie chodzi o to, by cel był ważniejszy niż zyski. Chodzi o cel, który nie tylko jest zgodny z naszymi przekonaniami, ale też generuje zyski”.
Oto kilka sposobów wprowadzania przez nas innowacji.
Przełomowe działania na rzecz włączenia opakowań z tworzyw sztucznych w trwały obieg gospodarczy
Jako firma z branży towarów pakowanych jesteśmy świadomi szkodliwego wpływu, jaki opakowania z tworzyw sztucznych wywierają na środowisko. Opracowujemy pionierskie technologie i nowe modele biznesowe, by rozwijać naszą strategię wykorzystywania plastiku w mniejszych ilościach, lepszej jakości, a nawet całkowitej rezygnacji z tworzyw sztucznych. A jeżeli już wykorzystujemy tworzywa sztuczne, zobowiązujemy się do włączenia ich w proces gospodarki obiegowej.
W Indonezji wprowadzamy pilotażową przełomową technologię wielowarstwowych tworzyw sztucznych stosowanych w saszetkach. Służy ona temu, by przekształcać zużyte saszetki w nowe polimery na skalę komercyjną. Jeżeli projekt się powiedzie, może być zapowiedzą powszechniejszego recyklingu saszetek nie tylko w naszej firmie, ale też w całej branży.
Wprowadzamy też innowacje do modeli biznesowych. W styczniu ogłosiliśmy nawiązanie współpracy z Loop— to pilotażowa bezodpadowa inicjatywa zakupowa, w ramach której produkty wysyłane są bezpośrednio do klientów w opakowaniach wielokrotnego użytku, zwracanych i uzupełnianych ponownie. Niektóre z naszych marek opracowały na potrzeby tej platformy nowe formaty produktów, jak na przykład przeznaczone do ponownego napełniania opakowania dezodorantów czy tubki pasty do zębów.
Rozwiązanie problemu zużycia wody poprzez innowacje
Największy wpływ na zużycie wody nasze produkty mają wtedy, gdy konsumenci korzystają z nich podczas brania prysznica, kąpieli czy prania ubrań. To stanowi wyzwanie — wprawdzie odnotowaliśmy pewne sukcesy w programach uświadamiających, których celem jest zmiana zachowań i ograniczenie zużycia wody, jednak postępy nie są wystarczająco szybkie. Opracowujemy więc nowe produkty i formuły, które są skuteczne przy mniejszej ilości wody, wodzie złej jakości lub nawet bez wody.
Stworzyliśmy na przykład innowacyjny sprej do czyszczenia toalet Domestos Flush Less, który ma działanie dezynfekcyjne i eliminuje brzydkie zapachy bez konieczności spłukiwania. Skorzystanie ze spłuczki w toalecie każdorazowo wiąże się ze zużyciem około 9 litrów wody. To nowatorskie, a zarazem proste rozwiązanie może więc potencjalnie wywrzeć znaczny wpływ w regionach ubogich w wodę.
Wypuściliśmy również na rynek nową serię kosmetyków Love Beauty and Planet. W odżywkach tej marki zastosowaliśmy innowacyjną technologię, dzięki której ich składniki szybciej rozpadają się na drobne cząsteczki i łatwiej je spłukać. Umożliwia to konsumentom skrócenie czasu spędzanego pod prysznicem, a tym samym oszczędność wody.
Zapewnienie dochodów i środków do życia, w szczególności kobietom
Mamy potencjał, by wywrzeć pozytywny wpływ na życie milionów osób w naszym łańcuchu wartości. Jedną z ważnych grup są sprzedawcy detaliczni na rynkach rozwijających się, którymi często są kobiety. To właśnie w tej sferze, dzięki sprawdzonym rozwiązaniom na podstawie naszego modelu Shakti, innowacje cyfrowe i handel elektroniczny mogą naprawdę likwidować bariery dla wzrostu dochodów i rozwoju.
Nasza inicjatywa Jaza Duka iw Kenii — realizowana w partnerstwie z Mastercard — digitalizuje procesy zaopatrzenia i sprzedaży towarów, co umożliwia sprzedawcom detalicznym budowanie wiarygodności i uzyskiwanie pożyczek bankowych.Pozwala im to na lepszą kontrolę nad zapasami towaru, mogą więc gromadzić więcej zaopatrzenia w odpowiedzi na potrzeby klientów.
Kasha — inicjatywa realizowana w ramach naszego partnerstwa TRANSFORM — to kolejny przykład. Ta działająca w Rwandzie platforma handlowo-informacyjna umożliwia poufny zakup i odbiór produktów zdrowotnych i higienicznych dla kobiet poprzez nowatorski system dystrybucji, dzięki czemu stwarza możliwości dla kobiet i przyczynia się do rozwoju społeczności.
Wykorzystanie mocy roślin dla zdrowszej diety
Dokonaliśmy znacznych postępów w zakresie zmiany składu naszych produktów, by ograniczyć w nich zawartość soli, cukru i tłuszczu — 48% produktów z naszego portfolio (w ujęciu ilościowym) spełnia obecnie najwyższe standardy żywieniowe według uznawanych na skalę ogólnoświatową wytycznych dietetycznych.
W dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi chce zwiększyć w swojej diecie udział potraw na bazie roślin, które zawierają składniki pochodzenia naturalnego. Wyjście naprzeciw potrzebom konsumentów w tej dziedzinie idealnie łączy się z naszą wizją zrównoważonego rozwoju biznesowego, a w 2018 roku rozwinęliśmy nasze portfolio w tym zakresie.
Zwiększamy na przykład naszą ofertę produktów wegańskich/beznabiałowych. Dla marek Ben & Jerry’s, Cornetto, Magnum i Breyers dostępne są produkty beznabiałowe. W 2018 roku nabyliśmy też firmę The Vegetarian Butcher, która dąży do tego, by zostać największym światowym producentem roślinnych substytutów mięsa.
Znaczne postępy, ale wciąż wiele do zrobienia
Odnotowujemy znaczne postępy w zakresie realizacji naszych celów, ale zdajemy sobie sprawę, że osiągnięcie niektórych z nich do końca 2020 roku będzie trudne. Nie znaczy to, że zamierzamy się poddać.
Głównym przykładem są odpady. Od 2010 roku o 31% zmalała ilość odpadów związana z korzystaniem z naszych produktów przez konsumentów. Duże postępy widzimy w obszarach, nad którymi mamy bezpośrednią kontrolę. Dotyczy to między innymi ograniczenia ilości odpadów dzięki udoskonaleniu działalności operacyjnej czy opracowaniu alternatywnych projektów opakowań. W obszarach pozostających poza naszą bezpośrednią kontrolą tempo postępów jest mniejsze, pomimo naszych aktywnych starań na rzecz rozbudowania infrastruktury umożliwiającej gromadzenie odpadów przetwarzalnych. Będziemy wkładać więcej wysiłku w kwestię opakowań i generowania zapotrzebowania na materiały pochodzące z recyklingu.